De spanningen lopen hoog op in de Formule 1-wereld nu McLaren zich opvallend dominant toont. Terwijl Oscar Piastri en Lando Norris met speels gemak een één-tweetje pakten in Miami, moest Max Verstappen genoegen nemen met een vierde plek, ondanks een start vanaf pole. De reden? Volgens velen zit het geheim in McLarens superieure rem en koelsysteem. Maar dat roept ook vragen op, vooral bij Red Bull.
Red Bull denkt dat McLaren meer doet dan alleen met luchtstromen spelen. Ze gingen zelfs zover om warmtebeelden van de MCL39 te analyseren. Die toonden ‘onverklaarbaar koele zones’ op de auto, zo meldde Auto, Motor und Sport. McLaren-teambaas Zak Brown werd er zichtbaar moe van. Hij vindt dat teams te gemakkelijk met beschuldigingen strooien en pleit nu voor een financiële drempel: wie protest aantekent, moet tussen de 25.000 en 50.000 pond inleveren direct van het budgetcap.
Christian Horner laat zich niet meeslepen in het drama. Na afloop van de GP in Miami bleef hij opvallend kalm. "Ik zeg helemaal niet dat er iets illegaals is. Mijn complimenten aan McLaren, ze reden in hun eigen klasse," aldus Horner. Hij erkent dat McLaren momenteel simpelweg onverslaanbaar is, zeker op circuits waar hitte en bandenslijtage een grote rol spelen.
Brown haalt aan dat dit soort verdachtmakingen inmiddels bijna standaard zijn geworden. "Ook wij hebben vorig jaar Red Bull onder de loep genomen", geeft hij toe. Horner reageert laconiek: "Als je aan de top staat, word je onderzocht. Dat hoort erbij." Toch is de toon anders dan bij eerdere discussies. Geen woede, geen geruzie, slechts de harde realiteit dat Red Bull dit jaar flink achter de feiten aanloopt.
Ook Toto Wolff mengt zich in de discussie. Hij ziet geen sprake van oneerlijk spel: "Ik twijfel niet aan de integriteit van Brown, Stella en Marshall. Ze hebben gewoon iets slims gevonden." Volgens Wolff is McLaren al sinds hun grote update in Oostenrijk 2023 bezig met verfijning van hun bandenstrategie, en met succes.
Lees het artikel op de mobiele website