Tijdens de Grand Prix van Miami liet McLaren de concurrentie kansloos achter zich. Oscar Piastri en Lando Norris domineerden het weekend met een overtuigend een-tweetje. Terwijl andere teams worstelden met oververhitte banden en slijtage, leken de oranje bolides moeiteloos door de race te glijden. Volgens verschillende bronnen schuilt het geheim achter dit succes in een innovatieve remtechniek, een ontwerp dat afkomstig zou zijn van voormalig Red Bull-topingenieur Rob Marshall.
Volgens Auto, Motor und Sport gaat het om een geavanceerd luchtcirculatiesysteem binnenin de remtrommels van de MCL39. Waar de buitenzijde van deze trommels volgens de regels gestandaardiseerd is, hebben teams aan de binnenkant vrij spel, zolang ze geen expliciete koeling gebruiken. McLaren zou erin geslaagd zijn om de warmte van de remmen te isoleren van de banden, waardoor die laatste binnen het ideale temperatuurvenster blijven, een cruciale factor op hete circuits zoals Miami.
De vinger wijst naar Rob Marshall als brein achter deze oplossing. Hij werkte zeventien jaar bij Red Bull en stapte begin 2024 over naar McLaren. Al jaren zou hij met het concept hebben rondgelopen, maar werd hij door Red Bull teruggeroepen omdat het niet helemaal in lijn was met de reglementen. Nu krijgt hij echter de ruimte én het materiaal om het te perfectioneren en blijkt het ook nog eens te mogen binnen de kaders van de reglementen. Zijn vertrek blijkt pijnlijk voor Red Bull, dat in Miami geen antwoord had op de fantastische racepace van McLaren.
Zowel Mercedes als Red Bull heeft openlijk hun bewondering uitgesproken, maar ook frustratie klinkt door. “Ze racen in hun eigen klasse”, aldus George Russell. Christian Horner noemde McLarens bandengebruik “een les voor de rest van het veld”. Toch is er geen sprake van illegale praktijken. “Alles gebeurt volgens de regels”, verzekert Toto Wolff. Het verschil zit hem in details, zoals materiaalkeuze en slimme luchtgeleiding, en die kunnen vijf graden bandentemperatuur schelen, het verschil tussen grip en glijpartij.
Het succes van McLaren in Miami is geen toevalstreffer, maar het resultaat van jarenlange ontwikkeling. Als dit systeem zich ook op andere circuits bewijst, kan het een gamechanger zijn voor het kampioenschap.
Lees het artikel op de mobiele website