We zijn inmiddels bezig aan de laatste paar weken van het seizoen van 2024. Tijd om vooruit te blikken, naar wie er allemaal op de grid staan voor het Formule 1-seizoen van 2025.
Samen met het zusterteam zijn Red Bull en VCARB waar de grid nog niet 100% zeker lijkt voor volgend jaar. Hun eerste coureur is makkelijk in te vullen: Max Verstappen. De viervoudig wereldkampioen heeft nog een contract tot 2028 en lijkt zich hier voorlopig nog aan te willen houden. Naast hem is meer onzekerheid. Sergio Perez heeft officieel nog een contract voor 2025, maar Red Bull is niet een team dat zich altijd aan contracten houdt. Vanwege de matige prestaties van de Mexicaan is hij nog zeker niet gegarandeerd van zijn plek in 2025.
Bij Ferrari heeft de meest spraakmakende transfer plaatsgevonden. Het was al een shock toen het in het begin van 2024 werd aangekondigd: Lewis Hamilton gaat naar Ferrari en vervangt Carlos Sainz. Kan hij zijn droom waarmaken om in het magische rood van de Scuderia Ferrari races te winnen en misschien zelfs zijn 8e wereldtitel. Hij zal de strijd aan gaan met Charles Leclerc. Samen vormen zij misschien wel het sterkste rijdersduo op de grid.
McLaren is een van de weinige teams zonder wijzigen voor volgend seizoen. Met Lando Norris en Oscar Piastri hebben ze twee sterke en talentvolle coureurs. Kunnen zij in 2025 een volgende stap zetten en weer de strijd aan gaan voor een wereldtitel. Als de auto van het team zo sterk is als deze het grootste deel van 2024 is geweest zullen ze wel moeten.
Het zal het eerste seizoen zijn sinds 2012 dat Mercedes het zonder Lewis Hamilton moet doen. Als vervanger hebben de zilverpijlen gekozen voor Kimi Antonelli. Het Italiaanse supertalent wordt in het diepe gegooid. Hij is nog zo jong dat hij zelfs een paar races de kans heeft om een uniek record van Max Verstappen af te pakken: Die van de jongste grand-prix-winnaar. Hiervoor zal Mercedes wel meteen een goede auto moeten neerzetten. Kunnen zij volgend jaar weer meedoen om titels en is George Russell genoeg ontwikkeld om het team te leiden?
Met zijn 43 jaar is Fernando Alonso weer de oudste coureur op de grid volgend jaar. Kan de tweevoudig wereldkampioen nog een keer een race winnen? Aston Martin zal sterk moeten verbeteren om dat waar te maken. Na het sterke begin van 2023 lijkt het team alleen maar verder weg te zakken. Lawrence Stroll zal in elk geval hopen dat zijn team een auto kan bouwen waarmee zijn zoon en Alonso weer vooraan kunnen strijden.
Met twee nieuwe coureurs zal het wennen worden bij Haas. Het seizoen van 2024 is beter voor ze verlopen dan verwacht. Vooraf aan het seizoen, had nieuwe teambaas, Ayao Komatsu, er niet veel vertrouwen in en vreesde hij dat ze constant achterin te vinden zouden zijn. Toch staan ze op het moment van schrijven op de 6e plaats in het constructeurskampioenschap en zijn ze vaak competitief in het middenveld. Met Esteban Ocon rijgen ze er een snelle coureur bij, maar wel een coureur die genadeloos is voor zijn teamgenoten. Hoe zal de talentvolle, maar jonge Oliver Bearman hiermee omgaan?
Lang leek Jack Doohan buiten de boot te vallen. Hij was vaak sterk in de juniorenklassen, maar leek zijn kans in de Formule 1 niet te krijgen. Maar door het vertrek van Ocon is er een plek vrij bij Alpine en zij durven de gok aan te gaan met hun reservecoureur en zetten hem in de auto. Hij zal samen met Pierre Gasly moeten proberen om Alpine weer een team te maken dat vecht voor het podium. Na het dramatische begin van 2024, heeft het team steeds meer snelheid in de auto gekregen. Kunnen ze deze stijgende lijn doorzetten?
Liam Lawson (Niet bevestigd)
Zoals eerder gezegd is dus ook bij VCARB het team nog niet helemaal bevestigd. Officieel is er namelijk nog niks bekendgemaakt over de toekomst van Liam Lawson na 2024. Maar het is een publiek geheim dat dat niet per se met zijn prestaties te maken heeft, maar meer met de vraagtekens rondom de toekomst van Perez. Mocht hij vertrekken zal hij vermoedelijk door een van de twee VCARB-coureurs worden vervangen. Mocht dit gebeuren, is het weer de vraag wie er in het vrijgekomen zitje terechtkomt.
Na Nicholas Latifi en Logan Sargeant kreeg Alex Albon met Franco Colapinto een lastige teamgenoot. Dit zal hij in 2025 al helemaal krijgen. Met 4 overwinningen en 26 podiums is Sainz een coureur waarmee Williams zich in de handjes mag knijpen dat ze hem hebben binnengehaald. Hij is een snelle en consistente coureur op de top van zijn kunnen en misschien eigenlijk te goed om te rijden voor een team als Williams. Kan hij samen met Albon het klassieke team terug krijgen naar waar ze willen zijn?
In 2024 zijn ze elke race achteraan in het veld te vinden. In een veld met 20 coureurs staan de coureurs van Kick Sauber op de 21e en 23e plek. Er gaan zelfs geruchten dat het team ook 2025 al laat lopen om vol te focussen op 2026, wanneer de nieuwe reglementen in gaan en het team wordt overgenomen door Audi. Als dat het geval is zal het een lang seizoen worden voor Hülkenberg en Bortoleto. Met de ervaren Duitser en jonge Braziliaan hebben ze een mooie mix in hun team. Hülkenberg staat erom bekend een veilige paar handed te zijn en Bortoleto won het Formule 3-kampioenschap in zijn debuutjaar en lijkt momenteel in de Formule 2 hetzelfde gaan doen. Wat kan het duo volgend jaar, in potentieel de minst veelbelovende auto?
Lees het artikel op de mobiele website