Beeldcredits Esteban Ocon - Instagram
Esteban Ocon is een Frans F1-coureur in dienst van het F1-team van Alpine, waar hij de teamgenoot is van Pierre Gasly sinds 2023. Ocon debuteerde in F1 in 2016 namens het inmiddels opgeheven Manor Racing. In 2017 en 2018 kwam de Fransman uit namens Force India. Na de overname van het team belandde Ocon noodgedwongen langs de lijn in 2019.
In 2020 keerde Esteban Ocon terug op de grid bij Renault. Hij reed in dat jaar als teamgenoot van Daniel Ricciardo bij het Franse team. In 2021 werd Renault omgedoopt in Alpine, verwijzend naar het sportievere automerk dat onderdeel is van Renault. Daar rijdt Ocon nog steeds.
Esteban Ocon werd op 17 september 1996 geboren in het Franse Évreux, Normandië. Esteban is de zoon van Sabrine Khelfane en Laurent Ocon. Zijn vader werkte als automonteur en had een garage. Esteban is van Algerijnse en Spaanse komaf, zijn ouders komen oorspronkelijk van Málaga.
De Franse Formule 1-coureur is enigst kind. De ouders van Ocon moesten de nodige offers maken, zodat hun zoon Formule 1 kon rijden. Zo werd het familiehuis verkocht, inclusief werkplaats, om de carrière van Ocon in de karts te kunnen financieren. Het drietal ging daarna van race naar race in een caravan die Esteban ook als motorhome gebruikte.
Esteban begon op zijn vierde met karten. In 2004 en 2005 begon hij serieuzer te karten en werd mini-kart kampioen in het noorden van Frankrijk. In de periode daarna, tussen 2007 en 2012, schopte Ocon het tot het hoogste niveau op landelijk niveau. De F1-coureur won in 2007 het Franse minime-kampioenschap en daarna de landelijke kadet-klasse in 2008. In 2011 eindigde Ocon als tweede in de WSK Euro Series KF3 achter Max Verstappen. Ook won hij in dat jaar het Franse KF3-kampioenschap.
Op veertienjarige leeftijd werd Ocon getekend door Gravity Sports management, een aftakking van het Formule 1-team van Renault. Zijn debuut in de single-seaters volgde in 2012. Ocon imponeerde nog niet direct in zijn eerste jaar in de Formula Renault 2.0 (Eurocup en Alps), maar eindigde in het tweede jaar Eurocup als derde in de eindtelling met twee overwinningen en vijf podiumplekken.
In 2014 stond Ocon al in dienst van het Lotus F1 Team als testcoureur. In dat jaar vocht hij ook voor de Europese Formule 3-titel. Deze won Esteban, waarbij hij niemand minder dan Max Verstappen versloeg. Voordat Ocons debuut in de F1 definitief werd, schreef de Fransman in 2015 ook nog de GP3-series op zijn naam (gelijk aan F3).
Ocon had bij zijn debuut in 2016 nog een lange weg voor zich. Bij Force India liep het niet zoals gehoopt toen Lawrence Stroll het financieel lijdende bedrijf kocht in 2018. Ocon moest een jaar langs de zijlijn uitzitten. Hij was nog wel in dienst als test- en reservecoureur van Mercedes. In 2020 keerde Ocon terug.
De Fransman verzilverde die comeback bij Renault met een podiumplek (P2) bij de Sakhir Grand Prix. In 2021 won Ocon zijn allereerste Grand Prix, de GP van Hongarije.