Biografie F1-coureur Fernando Alonso - tweevoudig wereldkampioen vecht door als strijdlustige oudgediende
Fernando Alonso rijdt in ieder geval nog in 2022 voor het Franse F1-team van Alpine. De Spanjaard won in het verleden tweemaal de wereldtitel (2005,2006) met hetzelfde team. Alpine stond eerder bekend als Renault en Alonso heeft gedurende drie periodes gereden voor het team (2008-2008, en 2021 - heden, bij Alpine). Alonso is tegenwoordig bij het F1-team Alpine de teamgenoot van de Fransman Esteban Ocon.
Alonso staat in de Formule 1 bekend als één van de begaafdere F1-coureurs. Zo versloeg de Spanjaard op weg naar het winnen van de wereldtitel een zekere Michael Schumacher. In het tijdperk na de Duitse zevenvoudige wereldkampioen, was Alonso de coureur die het dichtste bij het winnen van de wereldtitel kwam. Buitenom de wereldtitel van Räikkönen dan, uit 2007.
In 2010 liep Alonso op een haar na het kampioenschap mis namens Ferrari, vier schamele punten achter WK-winnaar Sebastian Vettel, toen uitkomend voor Red Bull. Ook in 2012 werd Alonso tweede met Ferrari, dit keer maar drie punten achter wereldkampioen Vettel.
Wie is Fernando Alonso?
Fernando Alonso werd geboren op 29 juli 1981 in Oviedo, Asturias, in het noorden van Spanje. Zijn vader, José Luis Alonso, deelde vroeg de passie van karten met zijn zoon als voormalig amateurkarter. De moeder van Alonso heet Ana Díaz. De Spanjaard heeft ook een oudere zus, Lorena, een dokter.
De prestaties van Fernando Alonso voor komst naar F1
Alonso begon te karten op zijn derde, op zijn vijfde bemachtigde de piepjonge Alonso zijn kartlicentie. Hij won voor het eerst toen de Spanjaard zeven jaar oud was. Een voorbode voor wat zou komen. Fernando Alonso won van 1993 tot 1995 driemaal achtereen het Spaans junioren kampioenschap. Voordat Alonso promoveerde naar de single-seaters, sloot de Spanjaard tot slot nog het Europese Formula A-kampioenschap af als tweede.
De beste prestaties van Alonso, voordat hij opgepikt werd als F1-testcoureur van Benetton in 2001 en tegelijkertijd namens Minardi F1 debuteerde: de eerste plek in het Euro Open Movistar By Nissan-kampioenschap (1999). Alonso won zes van de vijftien races en eindigde acht keer op het podium.
Hoe het debuut van Fernando Alonso in F1 uiteindelijk tot wereldtitels leidde
Alonso kon niet imponeren in de langzame Minardi PS01 in 2001 en kwam in 2002 tijdelijk langs de zijlijn. Na een seizoen als testcoureur namens Jaguar Racing, Mild Seven Renault F1 Team, mocht hij het in 2003 weer proberen, dit maal als vaste coureur voor het Franse Renault F1-team. Alonso won in dat jaar zijn eerste race bij de GP van Hongarije, hij was met de leeftijd van 23 jaar de jongste GP-winnaar sinds Bruce McLaren.
In 2005 won Fernando Alonso zijn eerste wereldkampioenschap. De Spanjaard werd gekroond tot de jongste wereldkampioen. Hij was 24 jaar en 58 dagen oud. In het jaar daarop werd Alonso uitgeroepen tot de jongste dubbele wereldkampioen. Enkel Lewis Hamilton (23 jaar, 300 dagen) en Sebastian Vettel (23 jaar, 134 dagen) waren jonger, toen zij het wereldkampioenschap voor het eerst wonnen.
Fernando Alonso nog steeds liefhebber van F1 in 2022, maar voor hoe lang?
Die succesperiode bij Renault is tekenend voor Alonso’s carrièreverloop. De Spanjaard is nog met Ferrari dicht bij de wereldtitel gekomen. Maar de periode bij McLaren van 2015 tot en met 2019, hetzelfde team, waarmee hij in 2007 racete en daar Lewis Hamilton als teamgenoot had, bleek tijdverspilling. McLaren was ver afgegleden van de vroegere kampioenenvorm en zelfs Alonso kon daar niets aan veranderen.
Alonso besloot om toch nog in F1 uit te komen na een tussenjaar in 2020. Zo keerde Fernando in 2021 terug in Formule 1 bij Alpine. Ook in het geval van de Spaans tweevoudig wereldkampioen is het de vraag óf een langer verblijf zin heeft. Zodra de resultaten in 2022 tegenvallen voor zijn team en de F1-coureur - hoe lang zal Alonso de droom van een derde wereldtitel dan nog vasthouden? Op 29 juli wordt Alonso namelijk 41 jaar out. Dat Fernando Alonso er nog rijdt, is ontzettend knap natuurlijk. Maar de jongere, minstens zo hongerige nieuwe garde, klopt met ieder verspild seizoen steeds harder op de deur.
Foto: Red Bull Contentpool
0 reacties