Hoe verdient een F1-team geld?
In een sport waar een bandenwissel van enkele seconden al meer kost dan de gemiddelde nieuwe auto is geld het levensbloed. Maar hoe blijven teams drijven te midden van die torenhoge kosten? Dit is hoe F1-teams hun geld verdienen en rondkomen.
Hoe F1-teams geld verdienen met sponsoren
F1-teams verdienen via meerdere manieren geld. De voornaamste inkomstenbron is sponsorgeld. Jaarlijks betalen merken bedragen van 500.000 euro tot soms tientallen miljoenen om hun naam te verbinden aan één van de meest geavanceerde en technisch vooraanstaande sporten.
Voor een bedrag als miljoen euro kan een merk een sticker op een F1-auto van een middenmoot team krijgen voor één seizoen. Als je dat keer drie of vijf doet dan weet je ongeveer wat een topteam als Ferrari, Red Bull of Mercedes vraagt voor hetzelfde.
Voor bedrijven met de echt grote beurs bestaat de optie om titelsponsor te worden. Neem bijvoorbeeld Oracle. Het IT-bedrijf hoestte naar verluidt een bedrag van 300 a 500 miljoen dollar op bij een sponsordeal van vijf jaar. Daardoor is Oracle prominent aanwezig op de livery van Red Bull Racing en heet het team nu eigenlijk Oracle Red Bull Racing.
Vanwaar die grote bedragen? Het wereldwijde bereik van F1 is enorm. In 2021 werd de sport wereldwijd door 445 miljoen kijkers gezien op televisie (bron). Behoorlijk presteren staat gelijk aan flinke zendtijd voor je sponsoren als het ware. Veel merken gebruiken de F1 om wereldwijde naamsbekendheid te verkrijgen. Als je goed presteert, dan trek je grotere sponsoren aan. Maar je moet dus blijven presteren om die te houden.
Hoe F1-teams geld verdienen met deelnemen aan Formule 1
Die prestaties zijn niet enkel voor de sponsoren belangrijk. De F1-teams verdienen geld met de deelname aan F1. Hoe hoger een team eindigt in de strijd om de constructeurstitel, des te groter de uitbetaling aan het einde van het jaar. 47,5 procent van de inkomsten uit Formule 1 stroomt via deze weg terug naar de teams.
Een langlopende deelname aan F1 levert daarnaast ook geld op. Het grootste voorbeeld daarvan is Ferrari. Het historische automerk neemt sinds 1950 onafgebroken deel aan de Formule 1 en krijgt daardoor jaarlijks vele tientallen miljoenen dollars vanwege die langlopende deelname.
Teams kunnen geld verdienen in F1 door coureurs die betalen om te rijden
Hoewel dit aanzienlijk minder vaak voorkomt dan vroeger, verdienen teams soms ook geld door een coureur te laten betalen om te rijden. Neem bijvoorbeeld Nicholas Latifi bij Williams. De voornaamste reden dat deze subtopper van Formule 2 doorgestroomd is: het geld dat het Williams opbracht.
Vroeger was het overigens gemakkelijker om in F1 terecht te komen door je zitje te kopen. Ook al bakte je er echt niets van als coureur. Tegenwoordig moet de coureur ook een FIA-superlicentie bezitten. Pas als de coureur voldoende ervaring heeft opgedaan in de opstapklassen wordt de deelname aan F1 toegestaan.
Hoe F1-teams geld verdienen aan (auto)merken
Een F1-team vertegenwoordigt in sommige gevallen ook een automerk. Zo staat het F1-team van Renault tegenwoordig bekend als Alpine. Alpine is een onderdeel van Renault - Alpine is een automaker met de focus op sportieve modellen. Het idee is dat de exposure naamsbekendheid geeft. Dat zou ervoor moeten zorgen dat Alpine meer auto's verkoopt daardoor.
Geld verdienen in F1 door eigen merken te promoten
Nu is een zekere energiedrankjesfabrikant geen autofabrikant. Toch rijdt Red Bull Racing niet voor spek en bonen mee. De marketingactiviteiten in F1 van het merk moeten er evengoed voor zorgen dat er meer blikjes van dit mierzoete energiedrankje worden verkocht.
Lang vond je bijvoorbeeld op Scuderia Toro Rosso, het zusterteam van Red Bull, reclame voor andere drankjes, zoals de Red Bull Cola. Tegenwoordig staat Toro Rosso bekend als AlphaTauri - het kledingmerk van Red Bull. Zo kan Red Bull via het zusterteam in F1 aandacht en naamsbekendheid genereren in een totaal ander en ook nieuw marktsegment.
Foto: Red Bull Contentpool
0 reacties