Formule 1 is vanwege de constante push qua technologische innovatie een peperdure sport om aan deel te nemen. Maar hoeveel kost een F1-team eigenlijk per jaar én algeheel? Het antwoord op deze vraag, lees je in dit artikel.
Hoeveel kost een F1-team?
Ten eerste het antwoord op de vraag hoeveel een Formule 1-team mag uitgeven op jaarbasis. Door de invoering van het budgetplafond is dat bedrag inmiddels gelijk voor ieder F1-team. Het budgetplafond moet ervoor zorgen dat alle teams gelijkere kansen krijgen. Het verleden bewees namelijk dat teams met de grootste portefeuille stelselmatig domineerden.
Budgetplafond en de uitgaven van F1-teams per seizoen
In 2023 mogen de Formule 1-teams $ 135 miljoen dollar uitgeven gedurende het hele seizoen. Bij meer dan 21 races komt daar nog 1,2 miljoen dollar bij per race. Binnen die kosten vallen bijvoorbeeld alle uitgaven voor de ontwikkeling van de auto.
In het verleden spendeerden teams als Mercedes en Red Bull jaarlijks gemakkelijk meer dan 250 miljoen dollar, terwijl bijvoorbeeld hekkensluiter Williams amper de helft kon ophoesten. Dat is gelukkig gelijker getrokken dankzij de budgetcap.
Wat wel en niet onder de budgetcap valt: de kosten van het maken van componenten, evenals het testen ervan, behoren tot de uitgaven die ieder F1-team mag maken binnen het budgetplafond. Ook het geld voor de operationele werkzaamheden - de logistiek rondom de F1-races, evenals materiële kosten, zoals banden en brandstof, horen erbij. De opgelopen schade moet dus ook passen binnen dit budget - tot ongenoegen van de teams overigens.
Wat niet onder deze ingeperkte uitgaven valt: de salarissen van de Formule 1-coureurs. Promotionele werkzaamheden blijven ook buiten schot zogezegd. Het gaat veel dieper dan deze bondige omschrijving trouwens, maar dan eindigen we straks met een boekwerk aan tekst.
Wat een Formule 1-team runnen daadwerkelijk kost
Over salarissen gesproken... Bovenop de 'salarisplafond' uitgaven, kun je dus gerust de salarissen erbij rekenen. Een achterhoede team zal hooguit vijf a tien miljoen dollar per jaar betalen om twee bekwame coureurs te strikken. Een jongeling kost doorgaans hooguit een miljoen dollar. De salarissen van meer ervaren coureurs stijgen al snel richting de vijf miljoen. Een salaris van ongeveer tien miljoen dollar is waar de meeste geoefende coureurs rond zitten.
En dan heb je nog de F1-coureurs van de buitenklasse. Zoals Max Verstappen en Lewis Hamilton. Voor de diensten van de Nederlander betaalt Red Bull Racing naar verluidt meer dan 40 miljoen dollar per jaarbasis. Daar komt nog 12 miljoen jaarsalaris bij voor de tweede rijder Sergio Perez.
Eventuele bonussen voor overwinningen, punten, podiumplekken, enzovoort even terzijde. Uiteindelijk brengen die prestaties ook geld binnen.
Lastig om te bepalen hoeveel een F1-team daadwerkelijk kost
Tenzij je directe lijntjes hebt naar de accountants van de Formule 1-teams, is het erg lastig om te bepalen wat de algehele operatie van een Formule 1-team kost. Al zijn de grootste kostenposten buitenom die salarissen hier grotendeels in meegenomen.
Behalve de kosten van de motoren dan. Een complete, als klantenteam gekocht F1-motor, kost al volgens diverse bronnen al snel richting de 10 miljoen dollar. Met vier motoren per seizoen, per auto, stijgt dit bedrag geheid naar 80-100 miljoen dollar per jaar.
Wat het kost om een Formule 1-team te beginnen
De kosten om een Formule 1-team te beginnen zijn nog steeds gigantisch. Een team moet bijvoorbeeld investeren in alle nodige faciliteiten om te kunnen opereren. Een nieuwe fabriek bouwen kost al snel honderden miljoenen en dan ben je er nog lang niet.
Volgens Toto Wolff, de teambaas van Mercedes, zou een nieuw Formule 1-team 1 miljard dollar moeten investeren om competitief uit de startblokken te komen. Een nieuwe deelnemer betaalt grofweg $ 200 miljoen aan inschrijfgeld. Hiermee compenseert de sport de overige teams zodat zij niet hoeven in te leveren bij het verdelen van de prijzenpot aan het einde van het F1-seizoen.
Foto: Red Bull Contentpool
0 reacties