Hoe word je wereldkampioen in Formule 1?

Hoe word je wereldkampioen in Formule 1?

door Redactie

Iedereen die enigszins kan tellen, weet dat degene met de meeste punten aan het eind van een F1-seizoen er met het wereldkampioenschap vandoor gaat... Maar hoe komt iemand eigenlijk in de positie om wereldkampioen te worden in de Formule 1?

Hoe word je wereldkampioen in F1?

Om wereldkampioen te worden in Formule 1 heb je een ongelooflijke dosis talent, ervaring en geld nodig. Bovenal: om überhaupt zo ver te kunnen komen, is jarenlang racen op professioneel niveau in karts en daarna in single-seaters de enige geaccepteerde weg tegenwoordig.

Formule 1 bereiken is een bijna onmogelijke opgave en tegelijkertijd zelden een garantie voor meer. Er zijn van de honderden deelnemers aan F1 maar een klein deel wereldkampioen geworden.

Maar toch. Een F1-coureur worden is al een uitzonderlijke prestatie van kaliber gouden lot uit de loterij als je beseft dat jaarlijks tienduizenden jonge coureurs wereldwijd deelnemen met dit doel voor ogen.

Hoe je vroeg op juiste weg belandt om F1 te rijden

De jongere generatie coureurs begint al zo vroeg als vier of vijf jaar met karten. Hoe jonger, des te beter eigenlijk. Op latere leeftijd wordt het moeilijker tot bijna onmogelijk om de fijne motoriek en het reactievermogen te ontwikkelen dat nodig is op het allerhoogste niveau.

Winnen is eigenlijk het enige dat telt naast ervaring opdoen. Jezelf onderscheiden uit de duizenden wannabe-pros is essentieel om een reputatie op te bouwen. Een coureur wint idealiter meerdere kampioenschappen op landelijk, Europees en internationaal niveau in zijn junior- en -tienerjaren.

Met het klimmen in de rangen van die sport is een hoop geld gemoeid: materieel en logistiek kunnen al qua kosten oplopen naar 120.000 euro per jaar. Des te meer bij internationale toernooien waarin een weekend deelnemen geregeld boven de 20.000 euro kost.

Het winnen is daarom des te belangrijker, het trekt gaandeweg steeds meer sponsoren aan. De deelname aan single-seaters toernooien is in vergelijking met karten vele malen duurder. Een volledig seizoen aan Formule 3 deelnemen kost al snel één miljoen euro, dit bedrag verdrievoudigd gemakkelijk in Formule 2.

Voorcontract tekenen op weg naar F1

Coureurs met voldoende talent kunnen het financiële probleem oplossen met de hulp van een potentiële werkgever. Diverse teams in F1 beschikken over een eigen juniorenprogramma om de talenten van de toekomst te ontwikkelen.

Een jonge coureur kan met zo een felbegeerde plek in een opleidingsprogramma veel ervaring opdoen in de juniorenklassen zoals F3 en F2. De competitie is van een zeer hoog niveau. Zo ook de druk. Bij een gebrek aan prestaties valt die steun zo weer weg.

Veel coureurs die de F1 bereiken, winnen op zijn minst de F3 en/of F2-titel. Ook in dit geval geldt: de kampioen van F2 is lang niet altijd zeker van doorstromen naar F1 in het jaar daarop. Een recent voorbeeld hiervan is Nyck de Vries.

Direct in het eerste jaar competitief zijn in deze opstapklassen is belangrijk om Formule 1 te kunnen bereiken. Direct een titel winnen in debuutjaar met een sterk team is daarbij de cruciale stap richting het winnen van het wereldkampioenschap in F1.

Vaak winnen in F3 en F2 als opstap naar topteam in F1

F1-coureurs als Charles Leclerc van Ferrari en Mercedes-coureur George Russell wonnen zo en daardoor rijden zij nu bij de betere teams. Tijdens hun debuut bij een achterhoede team in F1 doen zulke betere coureurs eerst ervaring op en stromen daarna pas door naar de topteams. De geschiedenis zit vol met voorbeelden van jonge coureurs de te vroeg piekten in de spotlights en nooit meer van die tegenslag herstelden professioneel.

Tenslotte: ook al beschikt een coureur over voldoende talent om bij zo een topteam uit te komen, is het nog steeds een kwestie van timing om in de juiste auto te zitten op het juiste moment. Het maakt niet uit hoe getalenteerd een coureur is als zijn F1-auto om de haverklap mankementen heeft.

Omdat de Formule 1 van natuur een mechanische sport is, worden de prestaties van de individuelen soms verbloemd of juist overschaduwt. Onderaan de streep is een competitieve auto nodig als je wereldkampioen wilt worden in Formule 1.

Foto: Red Bull Contentpool

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk