Wat is de snelste F1-auto?
Wat de snelste auto in Formule 1 is, kan op meerdere manieren beantwoord worden. Voor het gemak focussen wij op de hoogst gemeten topsnelheden en de hoogste gemiddelde snelheden tijdens een raceronde in Formule 1.
Snelste in F1: hoogst gemeten snelheid met F1-auto
Als je afvraagt wat de hoogste snelheid is die een Formule 1-auto tijdens een officiële race bereikte, dan is het antwoord als volgt: 372,5 kilometer per uur. Een record dat op de naam staat van Mercedes AMG F1 en toenmalig coureur Valtteri Bottas. Dit snelheidsrecord werd in 2016 gezet bij de Grand Prix van Mexico.
In datzelfde jaar noteerde deze Finse F1-coureur het record van hoogste topsnelheid in een Formule 1-sessie: 378 kilometer per uur tijdens een vrije training van de GP van Europa (Baku City Circuit).
Het record van hoogst gemeten snelheid van F1-auto staat op naam van Honda. Dit snelheidsrecord van 397,36 kilometer per uur werd met de RA106 bereikt op de Bonneville zoutvlaktes in Verenigde Staten in 2006. Sterker nog: tijdens testen bereikte het team zelfs een snelheid van 413,205 kilometer per uur in de zoektocht naar het bereiken van de 'magische 400 km/u'.
Snelste in F1: hoogst gemeten gemiddelde snelheid in F1-auto
Het Grand Prix-circuit van Monza draagt al jaren de passende bijnaam 'Temple of Speed'. Monza is nog steeds één van de snelste circuits op de kalender als het aankomt op gemiddelde snelheid van de F1-auto's gedurende één ronde.
Lewis Hamilton noteerde in 2020 hier namens Mercedes de snelste gemiddelde snelheid tijdens een kwalificatieronde: 264,362 km/u. De hoogste gemiddelde snelheid die gemeten werd tijdens een snelle raceronde is 257,321 (Rubens Barrichello, GP van Italië in 2004).
Michael Schumacher houdt het record in handen van de hoogste gemiddelde snelheid gemeten over een hele raceafstand. De voormalig Ferrari-coureur bereikte bij de Italiaanse GP van 2003 een gemiddelde snelheid van 247,486 km/u op Monza.
Oudere F1-auto's nog snel snelheidskoningen op Monza
Zijn de oudere F1-auto's dan zoveel sneller dan de nieuwere? Nee, niet bepaald. Althans, deze records vertellen meer over de unieke karakteristieken van Monza als circuit. Omdat het circuit zo weinig downforce vraagt vanwege het gebrek aan bochten, rijden de F1-auto's op Monza met een aerodynamisch pakket dat beduidend minder neerwaartse druk genereert.
Je kunt zeggen dat de auto's vroeger sneller waren op een recht stuk vanwege het vermogen van de motor, maar ook omdat er nog minder downforce gegenereerd werd op de rechte stukken dan tegenwoordig. Of de auto's van toen sneller zijn dan de huidige generatie F1-auto's als het op een circuit aankomt waar veel bochten om meer downforce vragen? Waarschijnlijk in bijna alle gevallen niet, met Monza als de voornaamste uitzondering.
Foto: Red Bull Contentpool
0 reacties