Hoe win je een race in F1

Hoe win je een race in F1

door Redactie

Hoe win je een race in F1?

Het meest voor de hand liggende antwoord op de vraag 'hoe je een race in F1 wint' is verdraaid simpel: je wint een Grand Prix door als eerste over de finishlijn te rijden bij een officiële Formule 1-race met ee lengte van iets meer dan 300 kilometer.

Dat zeggende - we gaan ervan uit dat je een Formule 1-coureur bent met een superlicentie en namens een F1-team deelneemt natuurlijk, anders wordt het lastig.

Een F1-overwinning telt echt pas als de FIA deze goedkeurt. Kortom: het moet volgens de regels gebeuren. In opzicht van de techniek - of de auto aan de reglementen voldoet. Maar ook qua sportieve reglementen dus. Anders gezegd: of de betreffende coureur zich aan de regels gehouden heeft.

Hoe je wint in F1 is kwestie van snelheid en voldoen aan reglementen

De auto moet ook voldoen aan alle technische regels. Als iets niet klopt, dan kan de auto illegaal worden verklaard. Dan is de race-uitslag en daarmee de overwinning ongeldig.

Sebastian Vettel werd bijvoorbeeld tweede tijdens de GP van Hongarije in 2021. De Duitse Aston Martin-coureur werd echter gediskwalificeerd na de race, omdat zijn auto niet de minimaal benodigde hoeveelheid van één liter brandstof in de tank had. De FIA heeft een sample nodig van minstens één liter na de race om tests uit te voeren op de samenstelling van de gebruikte brandstof.

Er zijn ontzettend veel regels waaraan teams moeten voldoen om correct deel te nemen aan F1-races en opgenomen te worden in uitslagen. We laten die complexiteit even buiten beschouwing nu. Op de officiële website van de FIA is die documentatie wel door te lezen.

Gevaarlijk rijgedrag uit den boze in sport als Formule 1

Aan de andere kant wordt ook aan het sportieve reglement voldaan met wat je kunt zien als sportief rijgedrag. In de praktijk betekent het dat de coureur geen acties heeft ondernomen tijdens de race, zoals afsnijden, die een oneerlijk voordeel opleverden.

Formule 1, evenals veel soortgelijke raceklassen, behoren tot no-contact sporten. In aanraking komen met de bolide van je tegenstander wordt daardoor niet enkel afgeraden met zulke hoge snelheden, maar is ook gevaarlijk.

Je brengt namelijk niet alleen jezelf, maar ook de andere coureur(s) in gevaar bij roekeloos rijgedrag. Als een coureur over de scheef gaat, dan kan de FIA een straf kiezen in de vorm van een vijfseconden penalty, een tienseconden penalty of een drive-through penalty. In het ergste geval kan ook een diskwalificatie plaatsvinden, maar dat gebeurt in de praktijk heel zelden.

Foto: Red Bull Contentpool

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk