Biografie F1-coureur Mick Schumacher - zoon zevenvoudig wereldkampioen droomt van succes
Mick Schumacher komt namens Haas F1 uit in de Formule 1. De jonge Duitser staat sinds 2021 onder contract bij het team en is vanaf 2022 de teamgenoot van teruggekeerde Kevin Deense F1-coureur Magnussen. Mick staat nog in ieder geval vast voor 2022 bij Haas.
Maar met nul punten uit negen races in 2022 is een langer verblijf in F1 geen zekerheid voor Mick Schumacher. En dat teamgenoot Magnussen wel punten scoort, maakt de positie van Mick lastiger. De teamgenoot dient als direct vergelijkingsmateriaal. Als de auto bijvoorbeeld snel genoeg is voor punten, zoals Magnussen bewijst, dan ligt het in principe aan de coureur en niet zijn gereedschap. 2022 is in dat opzicht erop of eronder voor Mick Schumacher.
Wie is Mick Schumacher?
Mick Schumacher werd op 22 maart 1999 geboren in Vufflens-le-Château, Zwitserland. Mick is de zoon van zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher. Mick Schumacher is enigst kind en ook het neefje van Ralf Schumacher, voormalig F1-coureur en broer van Michael. De kroost van deze wereldwijde geroemde topper staat voor een haast onmogelijke opgave: in de voetsporen treden van een legende.
Mick beaamt dat hij niet per se op zoek is naar soortgelijke resultaten, maar dat hij vooral veel inspiratie haalt uit zijn vader als grote voorbeeld. Michael kreeg op 29 december 2013 een levensveranderend ski-ongeluk en is sindsdien niet meer in het openbaar verschenen. Michael zou door de hersenschade amper aanspreekbaar zijn sinds het ongeluk. Dat maakt de wens van de jonge Schumacher waarmaken ongetwijfeld moeilijker, maar die achternaam opende uiteindelijk ook de nodige deuren.
Hoe Mick Schumacher in Formule 1 belandde
Schumacher begon in 2008 met competitief karten. De jonge Duitser reed toen met verschillende aliassen om zijn identiteit te verbergen, zoals “Mick Betsch” en “Mick Junior”. Ondanks dat Mick pas in de single-seaters begon te winnen, eindigde hij in de periode van 2010 tot en met 2014 in meerdere serieuze kart-kampioenschappen op de derde en tweede plek. Zo ook het Europese KF-Junior-kampioenschap (P2), evenals de internationale variant (P2) in 2014.
In 2015 maakte Mick Schumacher zijn debuut in de single-seaters. Na een oefenjaar, cashte Schumacher in op de ervaring: hij eindigde als tweede in het Duitse, evenals het Italiaanse Formule 4-kampioenschap. De echte doorslag volgde in 2018: Mick Schumacher won het Europees Formule 3-kampioenschap met Prema: acht overwinning en veertien podiumplekken uit 30 races. In 2019 tekende Mick een contract dat zijn weg richting de F1 zou vormgeven. Mick werd opgenomen in het talentenprogramma van Ferrari: Ferrari Driver Academy.
In 2020, na een jaar wennen aan F2, won Mick Schumacher ook daar de titel. De Duitser bleef coureurs als Callum Ilott en Yuki Tsunoda voor. Een titelwinst waar overigens met enig wantrouwen naar teruggekeken wordt. In een aantal races leek het alsof Schumacher over een raketmotor beschikte. Een helpende hand als het ware, één die bijvoorbeeld Formule 1-commentator Olav Mol niet uitsluit.
Mick Schumacher heeft toekomst in F1 zelf in de hand
Het is aannemelijk dat de financiële backing, evenals nog volop aanwezige respect voor de familienaam, Schumacher aan een derde seizoen helpen in 2023 als de resultaten nog mager blijven. Tegelijkertijd is een promotie naar Ferrari voor Mick Schumacher daardoor nog verder weg dan ooit.
Onderaan de streep is niet presteren naar de verwachtingen iets waar een zak geld je máár voor een bepaalde tijd van redt. De situatie van Schumacher is met de zomerstop in vooruitzicht verdelend, maar niet funest nog. Wel moet er snel iets veranderen als Mick Schumacher voorbij zijn wisselvallige middenmoot team wil kijken in de toekomst.
Bron foto: https://www.mickschumacher.ms/
0 reacties