5 conclusies na de F1 Grand Prix van Canada

5 conclusies na de F1 Grand Prix van Canada

door Michael Janiec

Het raceweekend van de Canadese F1-Grand Prix leidt tot een aantal conclusies, evenals bevestigingen van wat wij waarschijnlijk al enige tijd dachten, maar welke precies?

Laatste hoop op wereldtitel Perez als nachtkaars gedoofd

Een blijvend discussiepunt onder de Nederlandse F1-fans. Maakte Red Bull-rijder Sergio Perez eigenlijk ooit kans op een wereldtitel naast Max Verstappen? Bijna iedere volger van F1 zal daar volmondig ‘nee’ op antwoorden. Een korte blik naar de statistieken uit de sport - Sergio Perez VS Max Verstappen - en er blijft weinig over om het tegendeel te beargumenteren. Hoe graag óók de Mexicaanse fans een vaderlandse wereldtitel in F1 willen.

Maar goed. Zou die rijksdaalder dan eindelijk zijn gevallen voor mr. Checo himself? Evenals de vader van Perez, Antonio, die bij nader inzien onnodig als een spreekbuis fungeerde en de verwachtingen vanuit het thuisfront zodoende dusdanig hoger liet oplopen. Sommigen leven volgens het credo ‘Laat je acties het woord doen’, vergelijkbaar met: ‘Weinig beloven, veel leveren’.

Niet dat die mentaliteit zoveel voor de huidige stand in F1 zou betekenen, maar het psychologische spel hoort ook bij de racesport en jezelf onnodig in de favorietenrol voor wereldtitel begeven is verstandiger. Checo Perez is verplicht om met de F1-pers te praten. Papa Perez totaal niet.

De druk omtrent het zogenaamde titelgevecht van Perez is er van af zogezegd, wetend dat een achterstand in kampioenschap op Verstappen van 69 punten amper goed te maken valt. Het bijspijkeren van de recente, matige raceresultaten mag dan verwacht worden van de Mexicaanse racer, toch?

Mercedes, Aston Martin en Ferrari in gevecht voor ongewilde troostprijs

Eerherstel, dubbele podiumplaatsen, interne stabiliteit en het blij houden van aandeelhouders - maar wat betekenen die poedelprijzen in F1, als je volgend jaar pas weer kansmaakt op raceoverwinningen?

Met de nieuwe updates zijn de raceteams als Mercedes, Aston Martin en Ferrari een beetje dichterbij Red Bull gekomen, althans, als wij de race-uitslag bij Grand Prix van Canada moeten geloven. Het wekt eveneens de indruk dat ze dichter op elkaar zitten, dus we mogen op meer actie rekenen in het Europees deel van de Formule 1-racekalender.

En mogelijk blijft het voorlopig ook zo, want wie als eerste het herstelwerk van dit raceseizoen achter zich laat, kan de pijlen richten op de titelstrijd in 2023. Tot het eind doorontwikkelen om als tweede in de constructeursstand te eindigen staat mooi naar buiten toe, maar je koopt er uiteindelijk minder voor.

Gelukkig hoeft het door Fernando Alonso op sleeptouw genomen Aston Martin zich geen zorgen te maken dat de tweede coureur, beter bekend als Lance Stroll, opeens te veel punten zal scoren… Zo zie je maar weer, dat vader Lawrence Stroll de baas is, heeft ook voordelen.

Nyck de Vries kan cursus meditatie gebruiken

Geen gigantische kritiek naar debuterende Nyck de Vries bij AlphaTauri, fouten gebeuren immers. De Formule E-wereldkampioen belandt daarnaast in een alles behalve warm bad bij de nieuwe hekkensluiter van de koningsklasse uit Faenza, Italië.

Maar dat de spanning zich blijft opbouwen bij het racetalent van Sneek is géén goed signaal. De gehaastheid waarmee het interview met Viaplay afgewerkt werd vooraf aan de Canadese GP wekte een gebrek aan rust.

En die rust leek de Nederlandse AlphaTauri-debutant juist wel meer te tonen in de race. Totdat zijn AT04 aan de staart van Deense piloot Kevin Magnussen verscheen.

Op je strepen staan is één in zo een geval. Toch liet onze Nyck zich nogal kennen door zo ongeduldig alsnog de positie pogen af te dwingen. Nyck schoot met blokkerende wielen door, zo de uitslooptstrook op én forceerde K-Mag van Haas hetzelfde te doen.

Paar keer diep ademen en nogmaals proberen een inhaalactie te timen had echt beter geweest…Nyck kan beter een beroep doen op zijn innerlijke Boeddha en in zulke gevallen; diep ademen, geduld bewaren, enzovoort.

En hoewel F1-viking Magnussen allicht voortaan twee keer nadenkt in gevecht met De Vries, is dit de volgende fout op het wereldtoneel dat zich steeds meer afvraagt wie de vervanger van De Vries zal worden… Hou je hoofd koel, Nyck!

Bandenleverancier Pirelli kan nog steeds niet werkbare full-wets maken

Tijdens het Grand Prix-weekend in Canada, Montreal bleek dat de ‘verbeterde’ regenbanden van Pirelli nog steeds het onderspit delven. Na een paar pogingen in behoorlijk natte baanomstandigheden kozen de F1-coureurs weer voor de welbekende internediates.

Wordt het tijd voor een nieuwe bandenleverancier in F1? Of wat gezonde competitie op zijn minst. Het marketing-uithangbord van het Italiaanse Pirelli - wat F1 in essentie is - verdient gewoon beter.

Nieuwe generatie F1-auto los één belofte wel volledig in

Die mooie beloftes over méér inhaalmogelijkheden, omdat de auto’s beter kunnen volgen, hebben we onderhand wel gehoord de afgelopen jaren. De ground-effect aero heeft de problemen met vuile lucht, die turbulentie en aerodynamische verstoringen veroorzaakt, redelijk verholpen. Althans… mits de vloerschade beperkt blijft...

Een andere doelstelling voor de nieuwe generatie F1-bolides komt mogelijk nog beter tot zijn recht: de bolides aan de buitenkant steviger maken. Zo bewees de race in Canada wel, toen George Russell behoorlijk hard de muur kuste. Iedereen dacht dat het einde oefening was voor de coureur van de Zilverpijlen, maar neen! Petje af voor Mercedes evengoed. Maar óók wel mooi dat rechtdoor de bandenstapel in niet altijd meer einde verhaal of een vernielde voorvleugel en neus betekent.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk