5 dingen om op te letten bij F1-wintertest 2023 in Bahrein

5 dingen om op te letten bij F1-wintertest 2023 in Bahrein

door Matthijs Bos

De F1-wintertest staan om de hoek, 23 februari begint het nieuwe Formule 1-seizoen dan officieel. Zoals bekend, krijgen de coureurs en teams, maar slechts drie dagen om zich voor te bereiden op het komende seizoen. F1Max vertelt je waar je vooral op moet letten komende dagen.

Eindelijk zien we meer van de RB19

Red Bull liet vorige weken nog weinig horen over de nieuwe F1-bolide van komend seizoen. Op de livery en een paar hints van Christian Horner na, hebben we eigenlijk weinig gezien van de nieuwe auto. Morgen zal daar verandering in komen.

Vooral het moment dat regerend wereldkampioen Max Verstappen de RB19 instapt is één om in je agenda te zetten. De lach op zijn gezicht - of het gebrek eraan - zal boekdelen spreken. Want wordt dit jaar even succesvol als het vorige?

De nieuwe Mercedes: geen last meer van porpoising?

Waar Mercedes vorig seizoen behoorlijk last had van porpoising, is er vanuit de garage hoop dat het dit jaar minder is. Voornamelijk het op en neer bouncen op de rechte stukken was gevaarlijk voor de coureurs. Door het bouncen raakte de auto uit balans bij ingaan van bochten. Ook de vloer en motoronderdelen kregen daardoor een flinke optater. De hoop is er, maar de vraag of het compleet opgelost is blijft voorlopig onbeantwoord.

Verborgen details van alle auto’s

Op foto’s is veel te zien van de nieuwe auto’s, maar toch blijven er veel dingen verborgen. F1-teams houden namelijk een strakke regie erop na. Ondanks dat er vele foto’s zijn uitgebracht, kunnen de teams de foto’s aanpassen om bepaalde details verborgen te houden voor de racefans én de concurrenten.

Het wordt voor de teams onmogelijk om alles te verbergen als er verschillende media ook beelden schieten van de auto. Dit is dus voor iedereen de eerste keer dat ze alle nieuwe bolides op het circuit zien. Wie zal de grootste verrassing zijn?

Heeft Ferrari weer een behoorlijke motor?

Aan het begin van vorig seizoen zagen wij iets opmerkelijks: Ferrari was aanzienlijk veel sneller, dan alle andere F1-auto’s. Dit kwam door de verbeterde krachtbron die de Scuderia had geïnstalleerd. Vooral in de acceleratie was de Ferrari heer en meester.

Red Bull zou sneller zijn aan het einde van de race, maar Ferrari leek een hele grote voorsprong op te kunnen bouwen. Gaandeweg het seizoen faalde de motor echter. Tijdens de GP van Baku en Barcelona ging het mis. Het probleem was niet snel genoeg op te lossen, dus hebben we de werkelijke kracht van de motor daarna niet meer gezien. Maar met de oplossingen van dit jaar hoopt Ferrari het probleem van het vorige te verhelpen. Want is de betrouwbaarheid nu echt op orde?

De nieuwelingen op de grid

Ook zijn er een paar nieuwe F1-coureurs die een vuurdoop zullen ondergaan. Oscar Piastri, Logan Sargeant en uiteraard onze landgenoot Nyck de Vries nemen hun plekjes in op de F1 2023 grid. De genoteerde tijden verklappen weinig op Bahrein International Circuit, niettemin kunnen zij zich weinig fouten permitteren.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk