Bieden op F1-uitzendrechten nadert, Ziggo op ‘provisional pole’

Bieden op F1-uitzendrechten nadert, Ziggo op ‘provisional pole’

door Redactie

De nagenoeg exclusieve uitzending van live Formule 1-races in Nederland door streamingdienst Viaplay loopt mogelijk ten einde. Na slechts twee jaar voorspellen industrie-experts dat de streamingdienst zijn aanwezigheid misschien niet zal volhouden. Ziggo, het voormalige Formule 1-kanaal in het land, zou momenteel de beste kaarten bezitten om de F1-uitzendrechten over te nemen.

'Ziggo op provisional pole F1-uitzendrechten, Viaplay gekortwiekt door financiën'

De financiële problemen van Viaplay kwamen vorige maand aan het licht, een duizelingwekkend verlies van meer dan een half miljard volgde in reactie op de tegenvallende abonneecijfers.

Als reactie daarop heeft het Scandinavische streamingplatform de focus verlegd naar de Scandinavische landen en Nederland, terwijl het zijn ambities voor het Verenigd Koninkrijk, de VS, Canada, Polen en de Baltische staten heeft behouden.

Chris Woerts, een gerenommeerde sportmarketeer, was de eerste die deze verandering meldde. Woerts schrijft zijn voorkennis toe aan zijn uitgebreide contacten in de industrie en zijn decennialange betrokkenheid bij de wereld van uitzendrechten.

Nederlandse markt niet gegarandeerd voor Viaplay

Woerts verwacht dat het bieden op de F1-uitzendrechten (2025-2027) zal beginnen in september, na de Grand Prix van Nederland in Zandvoort.

De verwachting is dat de kosten van uitzendrechten verder toenemen (van 35 miljoen euro op jaarbasis naar 50 miljoen) en het is meer de vraag of Viaplay daarin kan meegaan. De marketeer is van mening dat Ziggo over de beste kaarten beschikt, maar concludeert dat het neerkomt op welke partij het financieel daadwerkelijk rondkrijgt evengoed.

„Ze hebben een derde partij nodig. Ziggo zit het op het vinkentouw. Als ik mijn geld erop zou moeten zetten, zou ik Ziggo als koploper bestempelen. Maar er is bij dit soort zaken altijd kans op een 'dark horse' met diepe zakken.”

Woerts meent dat het aantal klanten waarschijnlijk is gedaald bij Viaplay als gevolg van recente prijsverhogingen, ten opzichte van het gerapporteerde aantal van 1,2 miljoen. Klachten over de streamingkwaliteit zijn afgenomen, maar de reputatie van Viaplay heeft eronder geleden.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk