Volgens voormalig Formule 1-coureur Martin Brundle is de budgetcap straf van Red Bull Racing helemaal geen probleem, nu blijkt dat het F1-team aan de start van nieuwe seizoen is verschenen met zo een goedwerkende auto.
Alles geven, of nee toch niet
Sky Sport-analist en voormalig Formule 1-coureur Martin Brundle kijkt terug op de eerste race van 2023: de dominante race van Red Bull in Bahrein. Dit was de eerste race sinds Abu Dhabi 2013 waar Red Bull op de eerste en tweede plek begon en ook als eerste en tweede over de finish kwam.
Hoewel Red Bull het gemakkelijk leek te hebben. Zeker, omdat het gat tussen Max Verstappen en de rest van de grid steeds groter werd, had het team ook last van problemen en moest er aan gesleuteld worden. Zowel de RB19 van Verstappen als die van Perez had nieuwe olie-inlaatpijpen gekregen en tijdens de race hadden ze allebei last van transmissieproblemen.
Max Verstappen vertelde dat hij daardoor niet de auto tot de limiet pushte, later in de race, dit was volgens Brundle allemaal onderdeel van het plan geweest: "Ik weet zeker dat ze de motor ook op een lager pitje hadden gezet om die energie voor een andere dag te bewaren. Een geweldige auto is een geweldige auto, of het nu gaat om racen op Monza is of in Monaco. Ze zullen wel wat klappen krijgen, máár de auto is in de moeiteloos snelle en inmiddels zeer ervaren handen van Verstappen."
'Het maakt niet uit'
Red Bull heeft de basis van hun winnende RB18 aangehouden, maar daar ook een zekere slag in gemaakt.
Ze hadden mogelijk enige 'last' met hun budgetcap-straf in het achterhoofd, waardoor ze minder tijd kregen in de windtunnel en met het gebruiken van CFD. Martin Brundle zegt dat het bij Red Bull helemaal geen probleem is geweest, omdat zij al met een sterke auto begonnen zijn.
"De beperkingen die Red Bull heeft, gezien de 'cost cap breach penalty' op windtunnel- en CFD-tijd, maken niet zoveel uit als je een geweldige auto hebt om mee te beginnen. Het enige scenario dat hen zou kunnen schaden, is dat ze problemen aan het oplossen zijn en een inhaalslag moeten maken, wat ze duidelijk niet hoeven te doen. Maar het onvermijdelijke is dat betrouwbaarheid, rijdersfouten, Safety Cars of regen hen op een bepaald moment kunnen destabiliseren."
0 reacties