Waarom lay-out Circuit de Barcelona-Catalunya weer aangepast is

Waarom lay-out Circuit de Barcelona-Catalunya weer aangepast is

door Michael Janiec

Het zal niet de eerste keer zijn (vijfde) en zeker niet de laatste: het Circuit de Barcelona-Catalunya is weer aangepast vooraf aan de Grand Prix van Spanje 2023. De laatste chicane verdwijnt daarmee. Maar waarom eigenlijk? En waarom uitgerekend nu?

Huidige lay-out Circuit de Barcelona niet nieuw

Formule 1 zal de Grand Prix van Spanje dit seizoen afwerken op de MotoGP lay-out die sinds 2021 wordt gebruikt door de koningsklasse der tweewielers. Het ontwerp is dus eigenlijk niet nieuw, maar komt neer op de aanwezige infrastructuur op het circuit herinrichten.

Wat er precies anders is aan de lay-out in 2023 voor F1

De laatste chicane van Circuit de Catalunya staat bekend als één van de meest acute chicanes van de kalender. Een erg technische bocht, maar ook één die de aanloop naar het rechte stuk de auto's enorm afremt.

Deze chicane vervalt dus en de oorspronkelijke langere bocht naar rechts wordt geopend. Zo kunnen de coureurs veel eerder op het gas richting start-finish.

In de praktijk betekent het twee dingen, of eigenlijk drie: er is meer circuit om de DRS te laten werken, uitremmen bij bocht één wordt vergemakkelijkt door de hogere snelheid (langere remweg) én, niet te vergeten, de banden krijgen minder te verduren in de laatste sector, wat om zijn beurt weer het aanvallen bevordert.

Waarom de lay-out van Formule 1 in 2023 veranderd is

Barcelona kampt al jaren met het imago van een circuit waar inhalen relatief moeilijk blijkt voor F1-auto’s. Ondanks het brede karakter van de baan, is de ideale racelijn nogal smal. En aangezien de rechte stukken onvoldoende inhaalmogelijkheden bieden, is er besloten om dat enigszins te verhelpen door de aanloop naar bocht één te verbeteren.

De in 2022 ingevoerde reglementen lijken het inhalen iets verbeterd te hebben, maar toch klagen veel coureurs nog dat deze progressie met een prijs komt. De auto’s zouden bijvoorbeeld te stijf zijn en gevoeliger reageren op scherpe kerbs, die de ‘ground-effect’ downforce van de vloer abrupt kunnen verstoren en daarmee de balans van de bolide.

Waarom lay-out van (F1) circuits aangepast worden

Het draait om het vinden van een balans tussen entertainment en veiligheid. Het introduceren van chicanes haalt een hoop snelheid weg en daarmee risico’s. Totdat men beseft dat zo een maatregel binnen de huidige reglementen zijn doel voorbijschiet en de chicane plaatsmaakt voor meer snelheid en actie.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk