Het begint onderhand op een grap uit te lopen, maar als wij Mercedes-teambaas Toto Wolff moeten geloven, dan is de contractverlenging van Lewis Hamilton bij het F1-team niets meer dan een formaliteit. Maar waarom duurt de bevestiging dan zo lang? Voormalig Formule 1-coureur David Coulthard deelt zijn kijk op de opvallend langlopende contractonderhandelingen tussen de Zilverpijlen en de zevenvoudig WK-winnaar.
Coulthard verklaart waarom contractverlenging Hamilton bij Mercedes op zich laat wachten
Hamilton heeft meerdere keren zijn intentie uitgesproken: de wereldtitel terugveroveren. Dat is het doel. En Mercedes blijft het team bij uitstek om terug te keren aan de top.
De Brit heeft in 2023 een aflopend contract en wordt gelinkt aan een meerjarige verlenging bij het fabrieksteam. Intussen zijn wij een maand of vier verder en een handtekening ontbreekt nog steeds. Waarom laat die verlenging dan zo lang op zich wachten als beide partijen met elkaar verder willen?
"Ik ben me er niet van bewust dat Lewis van gedachten is veranderd over of hij wil gaan racen of niet, en ik denk niet dat Mercedes twijfelt", verklaarde Coulthard tegen PA.
Mercedes doet beroep op 'totaalpakket' Hamilton
Volgens Coulthard zijn meerdere redenen te bedenken waarom de contractverlenging van Hamilton zo lang op zich laat wachten. Het zou niet per definitie gaan om de verdiensten of bonussen, maar om de hoeveelheid verplichtingen zodra Hamilton uit de auto stapt: "Mercedes wil een bepaalde hoeveelheid tijd van Lewis voor hun partners. Mercedes heeft sponsoring verkocht om toegang te krijgen tot hun coureurs."
"Sommige bedrijven zullen zich bij de Silver Arrows hebben aangemeld omdat Lewis er is, in plaats van George Russell. Misschien wil Lewis wel minder dagen rijden of minder verplichtingen hebben? Waar Lewis voor tekent, gaat veel verder dan alleen het rijden tijdens een Grand Prix. Het gaat om welke rechten hij behoudt wat betreft zijn imago en welke rechten hij verkoopt aan het team."
De Schot concludeert door te onderstrepen dat Mercedes niet enkel een beroep doet op de rijvaardigheden van Hamilton, maar ook een beroep doet op zijn ‘promotionele imago en PR-imago’.
0 reacties