Totdat de reglementen echt op de schop gaan in 2026, blijft Red Bull Racing naar alle waarschijnlijkheid de dominante kracht. In de optiek van Damon Hill hoeft Max Verstappen daarom nog nergens anders te kijken. Maar voorbij 2025, zodra de nieuwe motorformule arriveert, is zijn vertrek bij Red Bull nog steeds aannemelijk volgens de voormalig F1-kampioen.
Het bevriezen van motoren doorontwikkelen heeft ervoor gezorgd dat de prestatieverschillen tussen de motorleveranciers min of meer gelijk zijn gebleven in de afgelopen paar seizoenen.
Vanaf 2026 zal de F1 echter veranderen. De nieuwe motorformule van de koningsklasse zal dan ook een ware opschudding voor de rangorde betekenen.
Binnen de nieuwe ‘formule’ is er namelijk weer volop kans om te innoveren. Bij verre méér dan onder het huidige budgetplafond toegestaan is.
Mercedes in 2026 ook beste kaarten als motormaker?
Wat om zijn beurt doorgaans tot haast oneerlijke voordelen leidt in de titelstrijd. Voordelen waar ongetwijfeld de volgende dominante periode mee veiliggesteld wordt.
Mercedes, het F1-team dat er met kop en schouders boven uitstak toen het vorige ‘hybride tijdpark’ begon in F1 in 2014, wordt door velen gezien als de favoriet in dat opzicht.
Volgens Damon Hill is dat vooruitzicht, des te meer tegenover het risico dat Red Bull neemt met een eigen, gloednieuwe ‘RBPT’ afdeling, een mogelijke reden dat Verstappen een transfer naar Mercedes alsnog zou bezegelen.
"Als hij twijfels heeft over de voortgang van hun aandrijflijn, dan zou hij misschien naar Mercedes kunnen kijken. Mercedes heeft misschien wat meer vertrouwen in de nieuwe reglementen. De competitieve vooruitzichten zullen zeker belangrijk zijn voor Max. De enige reden dat hij Red Bull zal verlaten is als hij denkt dat ze een voordeel gaan verliezen", aldus Hill bij de F1 Nation-podcast.
0 reacties