De race director en stewards maken bijzondere beslissingen in Qatar

De race director en stewards maken bijzondere beslissingen in Qatar

door Rik Blokland

Afgelopen weekend vond de Grand Prix van Qatar plaats. Dit weekend zat vol met rare straffen en beslissingen van de race director en de stewards. Wat is er allemaal in het afgelopen weekend gebeurd?

Merkwaardige straffen

Het raceweekend in Qatar begon vrij regulier, voor zover dat kan in een sprintweekend. Na de eerste en enige vrije training verliep de sprintkwalificatie zonder noemenswaardige incidenten. Hetzelfde geldt ook voor de sprintrace van de volgende ochtend. Pas in Q3 begon het met de dramatische momenten van dit raceweekend: Terwijl Max Verstappen en George Russel allebei bezig waren met een preparatie ronde voor de banden, snelde Russell opeens op Verstappen af die daardoor in de weg reed voor de Brit. De algemene consensus in de paddock was dat hier geen straf voor nodig was. Ondanks dat kreeg Verstappen die wel. Hij kreeg een unieke gridstraf van 1 plaats. Ook kreeg hij een strafpunt op zijn licentie.

Verstappen kreeg deze straf voor "driving unnecessarily slowly" en "failure to follow race director's instructions/notes". Sinds 2022 is Verstappen de enige die voor iets vergelijkbaars een straf heeft gekregen. Er was dan ook veel commotie over deze straf. Niet alleen Verstappen zelf en zijn team waren het niet eens met de straf. Ook veel mensen van de media en enkele coureurs waren het er niet mee eens. Alonso was er hier een van. Hij is van plan om voortaan ook achter zijn rivalen te versnellen om hun een straf aan te naaien.

De straf van Verstappen is niet de enige straf die in opspraak kwam. Ook Norris kreeg een heftige straf. Hij remde niet af voor een dubbele gele vlag en kreeg daarvoor een 10 seconde stop & go straf. Het feit dat hij een straf kreeg hiervoor is niet gek. Vooral hoe zwaar de straf was valt bij sommigen in het verkeerde keelgat. Ook F1TV presentator Will Buxton was het niet eens met hoe zwaar de straf van Norris was en stelt: "De FIA is in shambles", oftewel, het is chaos.

Spiegeldrama

Niet alleen de straffen waren apart. Ook hoe de wedstrijdleiding met een losgekomen spiegel omging was apart te noemen. Halverwege de race liet een van de spiegels van de Williams van Alex Albon los. Deze bleef liggen aan het einde van het lange rechte stuk voor bocht 1. Deze werd snel opgemerkt en hiervoor werd de gele vlag gezwaaid waar Lando Norris zijn strenge straf voor kreeg. Vervolgens wisselde het tussen een gele en groene vlag, maar tegen de verwachting in, werd er geen virtuele safetycar ingezet om de spiegel snel weg te laten halen.

De spiegel bleef dus liggen en uiteindelijk reed Valtteri Bottas hier overheen. Dit zorgde ervoor dat de spiegel in stukken barstte en verspreid over het rechte stuk lag. Dit veroorzaakte vermoedelijk de lekke banden van Sainz en Hamilton. Uiteindelijk kwam toen de safetycar en werden de coureurs door de pitstraat geleid zodat het opgeruimd kan worden. Het naar buiten komen van de safetycar was ruim 8 minuten na de eerste gele vlag die gezwaaid werd voor de spiegel. Het is onbegrijpelijk waarom dit zo lang heeft geduurd.

Inmiddels heeft de FIA uitleg gegeven over deze beslissing: "Normaal gesproken is het gebruik om de safetycar niet in te zetten als er een kleine hoeveelheid puin op de baan ligt, niet op de racelijn. De extensieve hoeveelheid puin nadat een auto de spiegel raakte en de lekke banden die veroorzaakt werden dwongen ons om een safetycar naar buiten te sturen. Een VSC was geen oplossing geweest, de auto's bleven verspreid en er was niet voldoende tijd geweest voor een marshal om het puin op te ruimen."

Ook geven ze aan dat ze constant kijken naar hun processen en hoe deze te verbeteren. Hebben ze tijdens de Grand Prix van Qatar de juiste beslissingen gemaakt?

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk