Red Bull heerst op zo ongeveer alle circuits in dit F1-seizoen. De DRS is niet normaal sterk, maar hoe kan dat dan precies? Het team is erin geslaagd om iets te doen waar niemand tot nu toe in slaagde. Lees hieronder wat de DRS van de RB19 van Red Bull Racing zo effectief maakt.
DRS Red Bull is een knap staaltje engineering
Bij de Grand Prix van Miami zag je hoe de Red Bull van Verstappen met volle snelheid over de lange rechte schoot. Bij de prachtige dubbele overtake vloog Verstappen vrij gemakkelijk voorbij aan Kevin Magnussen en Charles Leclerc.
Binnen enkele seconden zaten de Haas en Ferrari-coureur al tientallen meters achter de regerend wereldkampioen.
Niet de eerste keer dat de DRS van Red Bull zo waanzinnig werkt. Maar hoe krijgt het F1-team het voor elkaar om daar zo van te profiteren?
De reden dat Red Bull zo een goede DRS heeft is simpel: Red Bull heeft ervoor gezorgd dat de interactie tussen de activering van de DRS en de diffuser van de auto perfect samenwerkt. Ook hanteert Red Bull een wielophanging dat het 'antilift-systeem' genoemd wordt.
Normaal gesproken komt een auto aan de achterzijde iets omhoog door het openklappen van de achtervleugel, vanwege de afgenomen neerwaartse druk. De ophanging van de Red Bull gaat dit echter tegen en zakt bij hoge snelheden juist verder in. Daardoor kantelt de hoek van de diffuser aan de achterkant van de auto nog verder, hetgeen zorgt voor een verder verlies van zowel downforce als drag, precies dat wat je in een rechte lijn wilt hebben.
Het zou nog nooit eerder een F1-team gelukt zijn om de DRS en de diffuser zo samen te laten werken.
0 reacties