F1-analist Karun Chandhok kan enkel concluderen dat het ontwerpteam van Red Bull Racing ongelooflijk werk afgeleverd heeft. De manier waarop de DRS naar schatting 10 procent efficiënter is dan de concurrentie is een 'geniale innovatie'.
“Red Bull genereert 10 procent minder luchtweerstand met open DRS”
Waar enkele jaren geleden het DAS-systeem van Mercedes een ijzersterke innovatie bleek, is het dit jaar juist de zéér effectieve DRS van Red Bull Racing. De eerstgenoemde werd na een seizoen verboden - niet te kopiëren binnen die tijd. De DRS van Red Bull is tot dusver bekend wel legaal, maar ook niet zomaar na te bootsen.
Zodra de Drag Reduction System (DRS) opengeklapt wordt op de RB19, levert het snufje een behoorlijk voordeel op. De achtervering buigt dan door, terwijl normaliter de afname van neerwaartse druk, die de dichte achtervleugel genereert, ervoor zorgt dat de achterkant juist omhoog komt. De auto maakt zich met open DRS als het ware compacter en daarmee aerodynamisch efficiënter.
Achteraf gezien bleek dat voordeel ook aanwezig in 2022 op de rechte stukken, weliswaar in een minder dramatische vorm. Voorbij de gezonde dosis giswerk: Red Bull heeft de werking van de DRS als eerste weten te optimaliseren in combinatie met de teruggekeerde ‘ground-effect’ reglementen.
Het zit evengoed in de manier waarop de verlagende achterkant de werking van de diffuser beïnvloedt. Ook dat zou de hoeveelheid gegenereerde luchtweerstand verminderen, waardoor de auto nog gemakkelijker een gat in de lucht slaat bij die topsnelheden.
Mechanisme om in te halen die concurrentie niet heeft
Volgens voormalig F1-coureur en analist Karun Chandhok is het een bijzonder knappe prestatie: "Het is toch geniaal?", begint hij in de Sky Sports F1-podcast over de DRS van Red Bull.
"We hebben nu al 12 seizoenen DRS en ze hebben gewoon gedacht: 'Goed, we moeten iets vinden dat ons dit ongelooflijke voordeel geeft, zodat zelfs als we ons niet op de eerste rij kwalificeren het niet uitmaakt'."
Het voordeel is eigenlijk ongekend als je beseft hoe moeilijk inhalen nog steeds is in Formule 1. Het genereren van de zogenaamde ‘overspeed’ in de DRS-zones is een doorslaggevend wapen, benadrukt Chandhok: "Dus, ze hebben de coureurs gewoon gratis prestaties gegeven. Dus meestal kwalificeren ze zich op de eerste rij, maar zelfs als dat niet het geval is, komen ze toch door het veld."
Het voordeel van Red Bull Racing, zoals de analist heeft kunnen inzien in de getallen, zou neerkomen op ongeveer 25 procent minder luchtweerstand met open DRS. De concurrentie moest het daarentegen stellen met maar naar verluidt 15 procent zodra de DRS geopend wordt.
0 reacties