Ferrari-teambaas Mattia Binotto laat zich niets wijsmaken ondanks de dreigementen van Red Bull Racing-teambaas Christian Horner. Juridische gevolgen vanwege imageschade terzijde: Red Bull zou met het overschrijden van het budgetplafond een aanzienlijk voordeel hebben, een voordeel dat zelfs tot volgend jaar doortelt in ontwikkelingsopzicht.
Binotto onderstreept ernstigheid van overschrijden budgetplafond
De sportieve reputatie van Red Bull Racing staat onder druk. Sinds dat er informatie gelekt is bij de FIA over het rapport waarin de budgetplafonduitgaven van teams van afgelopen jaar beoordeeld worden.
Dat de informatie voortijdig op straat ligt, is een probleem op zich. Het voorkomt echter niet de opgelaaide discussie. De concurrenten zijn woedend. Omdat zelfs enkele miljoenen dollars bovenop het toegestane bedrag van $145 miljoen al gauw een oneerlijk voordeel opleveren qua rondetijden.
Binotto blijft kritisch over de gevolgen van de extra uitgaven door Red Bull: "Het is jammer dat we hier in oktober volgend seizoen over praten, want naast de gevolgen voor het afgelopen seizoen heeft het ook gevolgen voor het huidige seizoen. Het behaalde voordeel telt door. Het is dan wel in 2021 begonnen, maar het geeft nog steeds een voordeel in 2022 en zelfs in 2023, dus dit is natuurlijk een belangrijke zaak”, vertelt hij aan Sky Sports.
In het grotere geheel lijkt een paar miljoen meer of minder weinig uit te maken, maar in de praktijk zit het anders, verkondigt de Zwitser: "Zelfs als het vier miljoen is, wat dus telt als een kleine overtreding, is dat niet weinig. Vier miljoen is voor ons een verbetering van een halve seconde per ronde en dat is niet niks. Ik hoop dat hier goed naar gekeken wordt, anders is het een heel groot probleem. Dit zet de geloofwaardigheid van de sport op het spel”, aldus Binotto.
Racedirecteur Ferrari: ‘Game-over als budgetcap niet opgevolgd wordt’
"Het is een zeer belangrijke test voor het budgetplafond", vertelde Ferrari's racedirecteur Laurent Mekies in Singapore. "En zoals we al zeiden, als we die test niet doorstaan, is het waarschijnlijk game-over, want de implicaties zijn enorm."
Het is nog steeds de vraag wie het derde team is dat het budgetplafond overtreden heeft. Aston Martin zou het andere team zijn. Maar voor nu kampt vooral Red Bull met de mediastorm die sinds vorige week een podium biedt voor het veroordelen van de overtredingen.
Mekies wijst overigens niet direct met de vinger, al is de zondebok voorhand aangewezen. Het probleem ligt deels bij de FIA zelf. De mogelijke straffen voor overtredingen zouden te simplistisch gelinkt zijn aan zes op verschillende manieren te interpreteren speerpunten.
"Moeten we het nu over sancties hebben? Waarschijnlijk niet. Ik weet dat het waarschijnlijk is wat de mensen op de tribunes willen zien en dat respecteren we. Maar in feite zijn we veel eerder in het proces dan dat. Waarschijnlijk een nog belangrijker aspect is, is er een overtreding? Zijn we het eens over de entiteit van de overtreding en bevestigen we daarmee de regel waaraan iedereen zich houdt?”
Volgens de Ferrari-man moet de FIA duidelijkheid verschaffen over die speerpunten in relatie tot de praktijk, zodat iedereen precies weet wat wel en niet mag: "Dus, ik denk dat wat nu heel erg cruciaal is, is dat de FIA de regels volledig handhaaft zoals ze nu geschreven zijn. En daarna zijn de straffen een andere zaak”, besluit Mekies.
0 reacties