Ondanks aanvankelijke plannen om over te stappen op een kleiner formaat, behoudt de Formule 1 de huidige 18-inch wielen voor het seizoen 2026. Deze beslissing is genomen, nadat bandenleverancier Pirelli bezorgdheid uitte tijdens een recente vergadering van de technische commissie van de FIA.
F1 beslist over 2026-wielen: 18-inch blijft norm
De FIA stelde voor om over te stappen op 16-inch velgen, omdat dit zou vertalen naar snelheid.
Pirelli had echter bedenkingen vanwege verschillende factoren. Ten eerste zou een omschakeling een aanzienlijke revisie van hun productielijnen vereisen en zou er niet genoeg tijd overblijven voor uitgebreide tests met prototypeauto's in 2025. Daarnaast was Pirelli bang dat een kleinere velgmaat gezien zou kunnen worden als een stap terug in vergelijking met de trend van de industrie naar grotere wielen.
Er werd echter een compromis bereikt. F1 behoudt de 18-inch velgen, maar met licht aangepaste bandenprofielen. Het doel hiervan is om wat gewicht te besparen en tegelijkertijd de hinder voor Pirelli en de teams tot een minimum te beperken. De details van deze aanpassingen worden binnenkort bekendgemaakt.
"We zijn dicht bij de definitieve versie van de maten", zei Mario Isola, baas van Pirelli F1. Hij benadrukte de noodzaak van aanpassingen vanwege het nieuwe auto-ontwerp, maar ook de voorkeur om 18-inch velgen te houden met kleinere, smallere banden.
Isola bagatelliseerde de gewichtsbesparing van 16 inch velgen en zei dat het verschil tussen 16 inch en een smallere 18 inch optie niet significant is. De Italiaan onderstreepte tenslotte de mogelijke nadelen van kleinere wielen, waaronder een hoger risico op oververhitting door verminderde warmteafvoer.
Uiteindelijk is Pirelli van mening dat 18-inch wielen met kleine aanpassingen de beste balans bieden tussen prestaties en praktische bruikbaarheid voor het seizoen 2026.
0 reacties