Jock Clear, de performance engineer die voorheen samenwerkte met Michael Schumacher en Lewis Hamilton, en tegenwoordig de coach is van Charles Leclerc, zegt dat de crash van de Monegask voortvloeide uit overijverigheid. De Ferrari-coureur zou het opnemen tegen een veel snellere auto en staat er om bekend met 110 procent te overcompenseren.
Ferrari weerlegt instabiele SF-23 als reden crash Leclerc
Ferrari zegt die eigenschap niet te willen beteugelen, omdat het dikwijls ook voor ‘zeer sterke resultaten’ zorgt.
"We gaan niet tegen hem zeggen: 'Kijk, kalmeer, Charles',“ meldt Clear in gesprek met Motorsport.com. “In de loop van een jaar is zijn kwalificatie uitstekend. Dat plaatst hem in een zeer sterke positie voor veel races."
De ene hand was de ander. Dat Ferrari dusdanig tekort komt even terzijde. Vooral alle lof aan Leclerc: "In sommige opzichten is dit misschien een weerspiegeling van zijn mentaliteit wanneer hij het opneemt tegen een auto die aantoonbaar sneller is dan hij. Het is een soort van: 'Ik moet gewoon zelf het verschil maken'. Natuurlijk haalt de fysica je uiteindelijk in", aldus Clear.
"Ik denk dat hij de kans op nog een pole position rook, om eerlijk te zijn, en misschien een beetje op de zaken vooruitliep."
Ferrari introduceerde een update die de luchtstroom richting de defuser verbeterd heeft. Volgens Clear is de effectiviteit van die update evengoed bewezen, omdat Leclerc zo hard kon pushen: "Het geeft de bestuurder een meer consistente balans bij gemiddelde snelheid, hoge snelheid, lage snelheid en natuurlijk bij het remmen en bij het in- en uitstappen. Misschien is wat er gisteren met Charles gebeurde daar wel een bewijs van. Hij ging er echt voor in die hogesnelheidsbochten 4-6."
0 reacties