Ferrari kiest voor omstreden voorvleugelontwerp van Mercedes

Ferrari kiest voor omstreden voorvleugelontwerp van Mercedes

door Matthijs Bos

Het was je wellicht al opgevallen bij de lancering van de SF-23 van Ferrari; een afwijkend voorvleugelontwerp. Hetzelfde ontwerp als wat Mercedes niet kon uitvoeren bij de Grand Prix van de VS in 2021. Waarom mocht dat toen niet, maar nu wel?

Gaat Ferrari hetzelfde gedoe krijgen als Mercedes?

De nieuwe SF-23 is uitgerust met een identieke serie slim gevormde voorvleugelspleten, die concurrent Mercedes vorig jaar moest verwijderen, toen er twijfel ontstond over de legaliteit daarvan.

Bij aanvang van de Grand Prix van de VS ontstond destijds ontevredenheid bij de concurrentie van Mercedes over dat nieuwe voorvleugel. Het zou vijf gangen bevatten die zo gevormd waren dat het de luchtstroom hielp wijzigen.

De rivalen waren ontevreden over het ontwerp omdat ze vonden dat het in strijd was met artikel 3.9.8 van het technisch reglement van de Formule 1, dat de mogelijkheden voor dergelijke onderdelen om de luchtstroom te verbeteren beperkt. In het document stond dat weliswaar dat dergelijke gleufscheidingen wel waren toegestaan.

Volgens het reglement konden er verschillende gangen worden aangebracht voor hoofdzakelijk mechanische, structurele of meet-technische redenen. Mercedes vond dat hun ontwerp aan de regels voldeed, omdat de aerodynamische invloed een secundair gevolg was.

Op dat moment werd er geklaagd door de concurrentie en bekeek de FIA het ontwerp nog een keer na. Mercedes besloot de gangen te verwijderen en verder te gaan met het oude ontwerp.

Maar waarom gaat Ferrari nu toch verder met het ontwerp?

In het herziene technische reglement dat begin december 2022 werd gepubliceerd, schrapte de FIA de sleutelzin waarin stond dat de dergelijke gangen hoofdzakelijk om mechanische, meet-technische of structurele redenen moesten zijn. Dat betekent dus dat zolang er een structurele verbinding is tussen voorvleugelprofielen het dus volledig legaal is. Ongeacht hoeveel aerodynamische boost het oplevert. We gaan zien of Mercedes weer terugkomt met het oude ontwerp op hun nieuwe W14 die woensdag wordt gelanceerd.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk