De FIA heeft bekendgemaakt dat een andere bandenleverancier vanaf 2025 de F1 van rubber zou kunnen voorzien. Het overziend sportief orgaan laat weten dat in de nabije toekomst andere bandenproducenten een voorstel mogen doen.
FIA deelt aanbesteding die aanmeldingen andere bandenleveranciers toestaat vanaf 2025
Daarmee lijkt een einde te komen aan een langlopende deal met Pirelli, die sinds 2011 als enige bandenleverancier banden levert aan de koningsklasse. Pirelli zal echter niet uitgesloten worden van een aanmelding en kan wel degelijk leunen op de opgedane kennis van de afgelopen jaren.
Mogelijk wil men de werkelijke waarde van het contract met de tender peilen. Dat Pirelli al sinds 2011 levert, zou betekenen dat de Italiaanse bandenmaker dat vijftien jaar aaneen heeft gedaan in 2025. Erg lang in opzicht van waar een markt staat, evenals de technologie erachter.
Wat het betekent
Het zou betekenen dat de FIA de komst van de nieuwe motorreglementen vanaf 2026 anticipeert en alvast alle opties afweegt. De rol van de band bij de komst van de nieuwe motorformule kan niet onderschat worden, maar of er grote aerodynamische veranderingen plaatsvinden tegen die tijd is nog onduidelijk.
De motorische reglementen voor die periode staan inmiddels vastgelegd, maar het sportieve aspect is tegen die tijd ook leidend ongetwijfeld. De F1 beproeft nog steeds de terugkeer naar ground-effect om de actie te vergroten.
Ondanks dat, is het anticiperen van motorische veranderingen - de auto’s zullen veel meer elektrische kinetische energie terugwinnen en inzetten - ook essentieel. De krachten die daarbij op de banden vrijkomen, zullen ook veranderen. Deze tender uitrollen in tandem met de volgende grote evolutie op technisch vlak, of beter nog: een jaar ervoor, is waar de toekomst van de sport uiteindelijk ook bij gebaat is.
0 reacties