Nieuwe teams in de Formule 1-wereld? Het woord ging al even rond. Maar velen, lees: teams, zijn het er niet mee eens. FIA-president Mohammed Ben Sulayem reageert 'verrast' door de negatieve reacties op de samenwerking van Andretti en Cadillac. De Amerikanen doen een poging om als nieuw lid deel te gaan nemen aan de Formule 1, maar komen van een koude kermis thuis.
FIA-president verrast
Mohammed Ben Sulayem, de FIA-president, kondigde recent aan dat het bestuur van de Formule 1 de mogelijkheid gaat geven om nieuwe teams in de toekomstige seizoen toe te voegen.
Vrij snel meldde Andretti zich voor deelname in de sport, dat in samenwerking met GM (General Motors red.) en Cadillac. Iets wat Ben Sulayem juist publiekelijk toejuichte.
Echter, er is opmerkelijk verzet tegen de komst van nieuwe teams in F1. Zo blijken zelf dat acht van de tien teams in de sport er tegen te zijn.
CEO Stefano Domenicali had eerder al verklaard dat hij niet het gevoel heeft dat extra teams nodig zijn in de sport.
Hoge vergoeding
De Formule 1 introduceerde een anti-verwateringsvergoeding van zo'n $ 200 miljoen voor elke nieuwe vermelding in de reglementen, om te proberen te beperken hoeveel financiering de bestaande tien teams zullen verliezen. Dit komt omdat het prijzengeld en tv-gelden met elkaar gedeeld wordt.
Toto Wolff, de Mercedes-teambaas, heeft verteld dat het accepteren van nieuwe teams, zou betekenen dat de huidige teams minder geld krijgen.
"Een elfde team betekent een verwatering van 10 procent voor alle anderen", zei Wolff in de media. "Als men dat kan aantonen, dan zouden we allemaal aan tafel moeten zitten en juichen voor zo’n inzending. Maar dat is nog niet aangetoond".
Mohammed Ben Sulayem heeft bekend gemaakt dat get evalueren van de mogelijke nieuwe deelnames in de racesport enkele maanden zou duren. Goedgekeurde teams treden, mogelijk niet eerder dan 2026, bij de introductie van de nieuwe power-unit-formule.
0 reacties