De Formule 1-commissie had recent een bijeenkomst in Londen voorafgaand aan de eerste race van het F1-seizoen. Hier werd ook gesproken over eventuele wijzigingen en andere belangrijke beslissingen. Dit is wat uit de koker rolde en zal veranderen in 2023.
Verwarring rondom regel
De Formule 1 heeft besloten om een regel te herschrijven, zo ook om ervoor te zorgen dat er bij verkorte races minder punten worden gegeven. Dit zou besloten zijn, nadat Max Verstappen onder verwarrende omstandigheden zijn tweede wereldtitel behaalde in Japan.
Zo werd er ook besloten dat een regel anders geformuleerd gaat worden "om ervoor te zorgen dat kortere races minder punten krijgen, zelfs als ze niet eindigen met een geschorste race."
Dit komt allemaal vanwege de verwarrende race die vorig jaar in Japan werd gereden. Na twee gereden rondes, werd pas meer de twee uur later hervat. Toch werden er uiteindelijk maar 28 van de oorspronkelijke 53 rondes gereden. Wat er voor zorgde dat iedereen niet meer wist door de regels hoeveel punten er werden uitgedeeld en ook wist Max Verstappen niet of hij wel of niet zijn tweede wereldtitel had gewonnen hierdoor.
Dit bleken al snel volle punten te zijn, maar de FIA legde wel uit dat de regel met verlaagde punten alleen geldt bij Grand Prix die waren opgeschort en die niet hervat konden worden.
Overige onderwerpen
Daarnaast kwam de commissie ook overeen dat de regulering van radioberichten, van en naar de coureurs, tijdens wedstrijden te versoepelen.
Verder werd er ook bekend gemaakt dat de wijziging aan de banden voor het natte is goedgekeurd. Dit zou betekenen dat de banden die Pirelli met een nieuwe compound produceerde geen bandendekens meer nodig hebben om ze op temperatuur te krijgen. Deze worden vanaf de Grand Prix in Imola geïntroduceerd.
De commissie had ook gesproken over een wijziging in de DRS-zones van de circuits in Bahrein, Jeddah, Melbourne, Miami en Baku. Dit hebben ze gedaan om het 'dichterbij' racen te behouden, de circuits gaan de DRS-zones aanpassen om het inhalen te verbeteren. Zo krijgt Melbourne er zelfs een vierde DRS-zone bij.
Als laatste moeten de Formule 1-teams en motorfabrikanten, naast de zomervakantie, ook een fabriekstop houden in de winter.
En er is ook een aanpassing in het kostenplafond gemaakt, die zorgt ervoor dat teams nu $ 1,2 miljoen extra mogen uitgeven, bovenop de $ 135 miljoen die ze al mogen uitgeven voor het seizoen.
0 reacties