Formule 1-termen: wat  is een undercut en overcut?

Formule 1-termen: wat is een undercut en overcut?

door Michael Janiec

Wat is een undercut? En wat is dan een overcut? Deze twee Formule 1-termen zijn de essentie van strategie in elke race. Een manier om plekken, of zelfs races, te winnen. Maar wat wordt precies met deze termen bedoeld? Hier volgt een uitleg over deze twee Formule 1-termen: de ‘undercut’ en de ‘overcut’. Het zijn namelijk belangrijke sleutels tot succes in het strategische steekspel.

Formule 1-termen undercut en overcut: simpel en complex

Wie geregeld hutjemutje voor de buis zit en Formule 1 kijkt, kan het bevestigen. F1 is een simpele en tegelijkertijd ook een erg complexe sport. Het eindproduct op televisie is hapklaar, min of meer dan… Want zodra de auto’s voorbijvliegen en iedereen gehypnotiseerd naar het scherm staart, is er minder tijd om uitgebreid vragen te stellen.

Hoe wint dan de iets langzamere coureur alsnog de grootste bokaal op de zondag? Het hangt samen met strategie en timing. In het bijzonder ook wel met de ‘undercut’ en ‘overcut’.

Uitleg hoe de undercut in Formule 1 werkt

Er zijn twee manieren om iemand voorbij te gaan in de Formule 1: Je haalt simpelweg in of passeert zodra die zich in de pitstraat bevindt. Als je vlak achter iemand rijdt, maar er lastig voorbijkomt - ook al ben je iets sneller - dat is het eerder naar binnen gaan voor een bandenwissel de oplossing.

Nieuwere banden brengen doorgaans snellere rondetijden. Terwijl de ander doorrijdt en mogelijk ook bandengrip (tijd) verliest, kun je eraan voorbijgaan, zodra diegene de pitstop neemt. Jij bent dan voldoende ingelopen, omdat je uiteindelijk sneller was. Dat is precies wat de F1-term ‘undercut’ betekent - het undercutten van je tegenstander met een eerdere pitstop. Simpel, toch?

Uitleg hoe de overcut in Formule 1 werkt

Even vanuit het perspectief van de voorliggende rivaal nu, die buiten blijft en wacht met de tijdrovende pitstop. Stel dat die coureur bluft, sneller is en nog snelheid achter de hand houdt. En/of echt niet verwacht dat je rondetijden op nieuwe, koudere banden zoveel beter zijn. Als dat in de praktijk vervolgens klopt en je blijft er na de pitstop van de voorligger nog steeds achter, dan heet zoiets een ‘overcut’.

Dat is de basis van de Formule 1-termen undercut en overcut. Het klinkt zo vrij simpel. Waar het ingewikkelder wordt: als meerdere strategisten van F1-teams hiermee bezig zijn en elkaar willen aftroeven.

Hoe de undercut en overcut vaak in de praktijk wordt gebruikt in F1

Aan de voorkant van het veld is het minder complex vanwege minder auto’s, maar in het middenveld is het steekspel van de undercuts en overcuts springlevend. Al helemaal op circuits waar inhalen lastiger is, zoals Monaco.

Met twee coureurs van hetzelfde team, geldt deze aanpak nog steeds. De mogelijkheden groeien zelfs voor het team. Als je de eerste startrij met je F1-coureurs pakt bij de kwalificatie en je behoudt die posities vervolgens na de start… de tweede coureur kan de achtervolgers dan ophouden. Door bijvoorbeeld langer door te rijden dan de leider (alternatieve strategie) en zo te voorkomen dat de undercut plaatsvindt op de koploper.

Het hangt van de situatie af vaak - wie de echt snellere is binnen het team van de twee - of welke coureur voor het kampioenschap vecht op dat moment…

Zoals je ziet, zijn er diverse strategische combinaties mogelijk met de undercut en overcut. Goed om te weten: hoe meer pitstops tijdens een race (één pitstop is verplicht onder normale omstandigheden), des te meer mogelijkheden.

Op Formule 1-circuits waar de bandenslijtage hoger ligt ook ter voorbeeld. En des te meer, zodra het gaat regenen of de baan juist aan het opdrogen is. De rondetijden in opzicht van de gekozen banden, kunnen dan nog meer variëren. En dat geldt dan evengoed voor de strategie.

Foto: Red Bull Contentpool

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk