‘Forse gridstraf voor Leclerc op Spa-Francorchamps’

‘Forse gridstraf voor Leclerc op Spa-Francorchamps’

door Michael Janiec

Charles Leclerc start de Grand Prix van België dit weekend naar alle waarschijnlijkheid vanaf de staart van de rangorde. Bronnen in de paddock melden dat Ferrari op Spa-Francorchamps wil incasseren qua niet motoronderdelen.

Leclerc incasseert op Spa om dat niet bij thuisrace op Monza te hoeven

Als het moet, waarom niet op Spa-Francorchamps? Het zal niet de eerste (of laatste) keer zijn dat mindere betrouwbaarheid ervoor zorgt dat een team in de zomerstop al de bui voelt hangen. De mogelijkheid tot inhalen op Spa, evenals het voordeel van ‘vers’ vermogen op het snelle circuit, maakt wisselen een no-brainer daar. Zo ook in het geval van Ferrari-coureur Charles Leclerc.

De zogenaamde ‘gremlins’ kregen geen genoeg van de motorcomponenten van de Monegask. Tussenstand: twee keer een plof en met nog negen races te gaan wordt het incasseren om de boel competitief te houden later.

Aanpoten voor Leclerc in België met achterstand van 80 punten op Verstappen

Formula 1 uno meldt dat meerdere wissels Leclerc te wachten staan. Aangezien hij aan de limiet zit met alle motoronderdelen, zal een start achteraan de enige optie zijn. Het medium meldt dat er een nieuwe MGU-K in de F1-75 van de Ferrari-coureur komt. Zijn team heeft namelijk voor de deadline van updates motorprestaties (de motor mag niet meer doorontwikkeld worden voor vermogen) nog een nieuwe, krachtigere specificatie MGU-K gebouwd.

Ook zal hij volgens het medium een nieuwe MGU-H een nieuwe ES (Energy Store) krijgen.

Nu doemt de vraag op of Ferrari niet gelijk een nieuwe verbrandingsmotor erin knalt. Als de gridstraf optelt tot meer dan vijftien plekken (de eerste keer vervangen kost tien plekken, de tweede keer vijf), dan is de boel compleet vervangen de beste optie. Hij start dan namelijk toch achteraan.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk