George Russell wint de Grand Prix van Canada, Verstappen P2 en Antonelli op podium

George Russell wint de Grand Prix van Canada, Verstappen P2 en Antonelli op podium

George Russell wint de Grand Prix van Canada 2025. Na de interessante race in het zonnige Montréal wist Russell de overwinning te pakken. Max Verstappen eindigt op de tweede plek, gevolgd door Kimi Antonelli op de derde plek. Race gemist? Geen enkel probleem! Hier zijn de hoogtepunten en een samenvatting van de race!

Openingsfase

Met George Russell op poleposition en Max Verstappen op de tweede plek, is de run naar de eerste bocht het belangrijkste in het zonnige Montréal. Verstappen lijkt zijn auto schuin in zijn vak te hebben staan na de formatieronde, hopend om uiteindelijk voor de Brit te komen. Hoewel hij goed wegkwam van zijn plek, kwam George Russell dat ook. Zelfs iets beter dan Max Verstappen! Russell weet voor de Nederlander te blijven en blijft aan de leiding in de openingsfase van de Grand Prix van Canada. Oscar Piastri verloor helaas een plek en zakte af naar de vierde plek. Maar Kimi Antonelli pakte daarmee al snel de derde plek over van de Australische coureur.

Hoewel er ingaan bochten één en twee geen ongelukken gebeurde in de eerste ronde, raakte Alexander Albon iets later wel van de baan. Hij leek een akkefietje te hebben met een van de Alpine-coureurs, moest daardoor wijd en van het circuit af. Franco Colapinto gaf hem geen ruimte voor de bocht. Pech weekend voor Albon dus. Eerst vliegt er in kwalificatie een stuk van je auto op de baan, om vervolgens in de openingsfase van de race een grasmaaier uit te hangen. Nico Hulkenberg was de winnaar van de openingsfase, hij wist van de elfde plek al door te gaan naar de negende plek!

Eerste helft

Het kostte wat tijd, maar Lando Norris wist in ronde twaalf voorbij te gaan aan Fernando Alonso. Daarmee schuift de Brit naar de zesde plek, hij heeft nog een lange weg te gaan naar het podium. Alexander Albon kreeg over de radio te horen dat ze, net als in Barcelona, problemen opmerken met de krachtbron in zijn bolide. Ze houden hem op de hoogte voor verdere ontwikkelingen of problemen.

Vooraan in het veld zijn ze al vroeg begonnen met de pitstops. Max Verstappen ging van harde banden, naar nieuwe harde banden en zakte daarmee naar de negende plek. George Russell volgde al snel na de Nederlander. Daarmee was Kimi Antonelli heel kort de raceleider, voordat ook hij naar de pits ging voor nieuwe banden. Vanaf ronde achttien is Lando Norris de raceleider, met Charles Leclerc in zijn rug. Achter de Monegask zijn George Russel, Max Verstappen en Kimi Antonelli te vinden.

Alexander Albon was in ronde eenentwintig zelf over de radio te horen. Duidelijk dat hij problemen heeft met zijn auto. Iets later was hij wederom te horen, deze keer erg gefrustreerd: “Nee, we gaan niet pitten. Laat mij niet pitten!” Duidelijk dus. Ondertussen gaat er weer een auto aan hem voorbij. Drie zelfs. De kans zit er zeker in dat ze Alexander Albon voor de eerste helft van de race laten stoppen. Ze laten hem in ieder geval wel in ronde vierentwintig naar binnen voor nieuwe banden.

Tweede helft

Terwijl Lewis Hamilton over de radio laat horen dat hij er niet bij is met zijn hoofd deze race, laten ze aan Pierre Gasly weten dat hij Franco Colapinto moet laten passeren. Ondertussen zoekt Max Verstappen in ronde 38 opnieuw de pits op. De Nederlander krijgt opnieuw harde banden en hopelijk kan hij daarmee de race uitrijden. Kimi Antonelli volgde ook snel de pits in, om zo een mogelijke undercut te plaatsen. Hij eindigde op de voorlopige zesde plek, net achter Max Verstappen.

In ronde 43 ging ook George Russell opnieuw de pits in, hij zakt terug naar de vierde plek. Daarmee werd Oscar Piastri de nieuwe raceleider, gevolgd door teamgenoot Lando Norris en Charles Leclerc. Nu is het aan Max Verstappen om vanaf de vijfde plek verder te vechten naar het podium. Ingaand ronde 46 volgt ook Oscar Piastri naar de pits, hij geeft de leiding over aan Lando Norris. Maar ook de Brit ging een paar rondes later naar de pits voor nieuwe banden. Daarmee schuift Max Verstappen terug op het podium en werd Leclerc momenteel de leider van de race.

In de tussentijd moest Pierre Gasly wijd gaan voor Lance Stroll, de Fransman kreeg geen ruimte voor de bocht en was boos over de radio te horen. De wedstrijdleiding ging er al snel naar kijken. Lance Stroll kreeg een tien seconden tijdstraf voor het incident. Al zal deze niet te veel schade geven aan de coureurs, hij reed constant zeventiende in zijn thuisrace. Ook was er een korte gele vlag in ronde 49. Dat was Alexander Albon. Die had zijn auto naast de baan stilgezet. Later dan gedacht, maar toch helaas. Einde verhaal voor hem en daarmee werd hij de eerste uitvaller in de race.

Ronde 54 was het moment dat Charles Leclerc de pits in dook en we de originele startopstelling terughadden. George Russell aan de leiding, Max Verstappen kort achter hem. Gevolgd door Oscar Piastri en Kimi Antonelli. Liam Lawson kreeg te horen in ronde 56 dat hij zijn auto moet stilzetten in de pits, ook einde verhaal voor hem. Hij werd daarmee de tweede uitvaller in de race. Ondanks dat hij vanaf de pits moest beginnen, vanwege het verkrijgen van een nieuwe motor, heeft dit niet geholpen. De motor was namelijk opnieuw het probleem.

Eindfase

Met nog tien rondes te gaan, zitten we alweer in de eindfase van de race. Gaat Kimi Antonelli het voor elkaar krijgen om voor Oscar Piastri te blijven en eindelijk op het podium te staan? Nou, het plan vliegt al snel door het raam. Oscar Piastri en Lando Norris gaan wiel aan wiel. Norris gaat voorbij aan Piastri, maar Piastri probeert hem terug te pakken. Ze gaven elkaar geen ruimte en Lando Norris komt tegen de muur. De safetycar is naar buiten gekomen met nog vier rondes te gaan. De race werd uitgereden onder de safetycar en daarmee pakt Kimi Antonelli zijn eerste Formule 1 podium ooit!

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk