Hamilton vergelijkt W14 met RB19 na trailen Verstappen

Hamilton vergelijkt W14 met RB19 na trailen Verstappen

door Michael Janiec

Lewis Hamilton van Mercedes heeft geconcludeerd dat De W14-bolide van zijn F1-team eigenlijk enkel de RB19 van Red Bull kan matchen in de langzame bochten. Ook spreekt de zevenvoudig wereldkampioen over de implicaties van de grip waarover de rivaal beschikt.

Lewis Hamilton kon de overwinning bijna proeven in Austin. Althans, als je de DSQ even wegdenkt, dan wist de Mercedes-coureur met vlagen het tempo van Max Verstappen in de RB19 te matchen op COTA en zag hij van dicht bij welke lijnen Verstappen reed; waar de Red Bull-bolide het snelst voor de dag kwam zogezegd.

Geen wereldschokkende ontdekkingen enerzijds: de RB19 is overall een betere bolide. Maar als een coureur vanuit zijn gevoel kan spreken na zo een observatie, biedt dat niettemin interessante inzichten.

Hamilton ziet Mercedes enkel op lage snelheden Red Bull matchen

"Ik denk dat de enige plekken waar we waarschijnlijk op hetzelfde niveau zitten als zij, de lage snelheid is", verklaarde Hamilton tegenover de pers in Mexico over de verschillen tussen de RB19 en de W14.

Hamilton stipt het gebrek van aerodynamische efficiëntie aan als de grootste tekortkoming van de Zilverpijlen op de titel-winnende RB19-bolide: "Onze auto is de afgelopen jaren over het algemeen goed geweest in de lage snelheid, maar hoe sneller we gaan, hoe meer we achterop raken."

"Het is altijd een goede ervaring om achter ze te rijden, omdat je uit eerste hand kunt zien waar ze eerder op het gas kunnen gaan dan de meesten van ons, de auto beweegt veel minder dus degradatie op de achterbanden is veel makkelijker te beheersen."

Lewis Hamilton

Gebrek aan stabiliteit W14 hekelpunt volgens Hamilton

Al met al zou de W14 nog onvoorspelbaar blijken - zodoende is bandenmanagement, evenals het vinden van de ‘sweet spot’ qua afstelling, nog steeds knap lastig: "Ik heb al eerder in die positie gezeten met een veel stabielere achterkant en het is veel makkelijker om de temperatuur van de band lager te houden en langer door te gaan. Ze hebben gewoon beter werk geleverd in die ruimte waar ze een stabieler platform hebben, waardoor het veel makkelijker is om voor Max te rijden", aldus Hamilton.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk