De winterstop in de Formule 1 is nog in volle gang, maar de teams zijn al druk bezig met het ontwikkelen van hun auto voor 2023. Zo ook Red Bull, dat kan voortborduren op een zeer bijzonder jaar. Volgens Marko liggen de concepten al klaar, maar is het bij het team 'traditie' om de auto pas op het allerlaatste moment af te ronden.
Teams druk bezig met ontwikkelen auto 2023
Hoewel het nog zeker twee maanden duurt voor de eerste race van 2023 wordt aangevangen, hebben de eerste vier teams de lanceerdatum voor hun nieuwe bolide al bekendgemaakt. Vooral bij Ferrari en Mercedes zal de druk hoog liggen; zij moeten allebei écht beter.
Volgens de inmiddels 79-jarige Marko ligt het concept voor de RB19 (de auto voor 2023, red) al klaar, maar zal het overgrote deel pas op het laatste moment afronden. Het dominantste team van 2022 kan zich dan ook het één en ander permitteren.
Het Oostenrijkste team heeft echter wel te maken met een restrictie. Onlangs werd bekend dat Red Bull in 2021 het gestelde budgetplafond van $ 145 miljoen met zo'n $ 2,5 miljoen heeft overschreden. Daar heeft de renstal na een schikkingsvoorstel van de FIA straf voor gekregen. Zo dienden zij een geldboete te betalen en mogen zijn ook zo'n 10%, waarvan 7% effectief, minder tijd besteden in de windtunnel. Geen reden tot zorgen, zo vindt de Red Bull-adviseur.
'Alles wat we uitproberen, moet meteen werken'
"Bij ons bestaat de traditie dat we de auto pas op het allerlaatste moment afronden. De concepten voor 2023 liggen weliswaar al klaar, maar we kunnen voortborduren op een zeer succesvol 2022."
"We hebben natuurlijk de restrictie qua uren in de windtunnel, dus we zullen zeer efficiënt te werk moeten gaan. Alles wat we uitproberen, moet direct werken", zo stelt Marko.
0 reacties