De schermutselingen tussen titelverdediger Max Verstappen en Mercedes-coureur George Russell deden het nodige stof opwaaien. In de ogen van voormalig F1-wereldkampioen Damon Hill is het in lijn der verwachtingen, hoe het tweetal kibbelt. En jezelf niet laten kennen op zulke momenten? Ook dat hoort erbij. Want je wilt geen zwakke(re) indruk geven.
Hill analyseert touche Verstappen en Perez vanuit ervaring als coureur
Formule 1, zoals velen weten, is een ‘no-contact sport’. In de praktijk betekent het dat met elkaar in aanraking komen op de baan uit den boze is. Wie zich daar niet aan houdt, wordt normaliter vrij snel gestraft.
Met de uitzondering van de eerste ronde of vlak na een herstart dus. Want dan kan zo een touche ook gezien worden als een race-incident. Anders gezegd: er werd druk om positie gevochten te midden van de drukte. Niemand handelde dan opzettelijk om een botsing te veroorzaken en het risico op fouten is dusdanig groot eveneens.
Zo ook in het geval van Russell en Verstappen. De twee vochten hard om positie tijdens de sprintrace in Azerbeidzjan. De titelverdediger moest dat bekopen met een gapend gat in zijn side-pod.
Het resultaat van aan de buitenkant blijven in de hoekige bochten - Russell onderstuurde tegenaan de RB19 bij de derde keer. Schade die Verstappen het tempo kostte om voor meer dan een P3 te vechten die zaterdagmiddag in Baku.
Een hoop kabaal naderhand. Terecht? Het is maar hoe je het bekijkt. Damon Hill is niet verbaasd, in tegendeel: "Het zijn jonge jongens, 25 jaar oud, en ze vechten al hun hele leven in deze wedstrijden. Ze laten weten dat er met hen niet te sollen valt", begint hij bij de F1 Nation-podcast.
'Geen exacte wetenschap'
"Je kunt niet de zwakste schakel zijn. Je kunt niet de man zijn waar je overheen kunt walsen. Dus blazen ze zich af en toe op en krijg je die confrontaties. Soms kan een woord heel kwetsend zijn, soms moet je dat van je laten afglijden."
"Hij liet zien dat hij voor het gat gaat en zoals Ayrton [Senna] zei: 'als je niet voor het gat gaat, ben je geen coureur. Sinds ze de auto's robuuster hebben gemaakt, wordt het knallen met wielen als acceptabeler gezien. Maar als je tegen de side-pod van iemand aanrijdt en zijn aero beschadigt en hem mogelijk uit de race haalt, dan is dat waarschijnlijk iets te veel van het goede. Ik zou graag minder contact zien, maar het is erg moeilijk om mensen te vragen voor onderhoudende races te zorgen en geen risico's te nemen."
"Het nemen van een risico impliceert dat er momenten zullen zijn dat het niet werkt. Ik denk zeker niet dat het aangemoedigd moet worden, ik denk niet dat je moet proberen om ze tegen elkaar op te laten botsen. Je kunt zeker aanvoeren dat Max wist dat hij aan de buitenkant stond en dat hij in een gecompromitteerde positie zat en dat hij zich had kunnen terugtrekken. Dat deed hij niet. Hij koos ervoor om de buitenkant te pakken en hij dacht dat er genoeg ruimte was voor George. Maar dat is geen exacte wetenschap", vervolgde Hill.
"Het zijn erg goede coureurs, maar je kunt er niet elke keer zeker van zijn dat het altijd gaat lukken", besluit de oud-wereldkampioen.
0 reacties