Max Verstappen is een overwinning rijker. Al had Red Bull Racing-teambaas Christian Horner liever gezien dat de Italiaanse GP niet achter een safetycar eindigde. Dat de FIA daar toch voor kiest, vindt hij spijtig. Des te meer, omdat dit al jaren besproken wordt, maar een mooiere oplossing nog steeds uitblijft.
Horner vindt dat eindigen achter safetycar niet thuishoort in F1
Het boegeroep op de tribunes sprak boekdelen. Al was Verstappen verreweg de snelste man afgelopen zondag, de gepassioneerde Italianen kregen eigenlijk niet de kans om fair verslagen te worden. Horner had het liever ook anders gezien: "We willen gewoon de race zien eindigen”, vertelde hij aan de pers na de Italiaanse GP.
Al had een ander verloop in het slotdeel niet veel veranderd aan de uitslag: "Als er geen safety car was geweest, hadden we genoeg tempo in de hand met de éénstopper die we hadden uitgevoerd.”
Horner blijft erbij dat zo de race finishen een dooddoener is: "Het was allemaal klaargemaakt voor een laatste gevecht. En die kregen we niet te zien. Ik denk dat dat ingaat tegen de principes van wat we eerder hebben besproken”, redeneert de Brit. "De grootste verliezers van vandaag waren de fans. We moeten snel kijken om dat aan te pakken."
FIA tekortgeschoten in juiste beslissingen nemen
Een rode vlag, en weer vechten met twee ronden te gaan, is dat een optie? Het hoefde niet eens… "Ze hadden meer dan genoeg tijd om dat te doen. Ze pakten de verkeerde auto, ze moesten al die auto's weer laten inhalen. We moeten de details doornemen”, vervolgt de Brit.
Al met al was de uitvoering van de procedures tijdens de safetycar-situatie lakend, meldt Horner tenslotte: "Voor mij was er meer dan genoeg tijd om die race weer op gang te krijgen met een auto die niet eens in een vangrail stond. Hij stond geparkeerd aan de zijkant van de baan."
0 reacties