Voormalig F1-coureur en huidige steward Johnny Herbert heeft zijn mening gegeven over de nieuwe regelwijzigingen rondom het wiel-aan-wiel racen in de Formule 1.
Discussiepunt
Er was in 2024 veel aandacht op Max Verstappen, maar dan niet op een goede manier. Het ging dan vooral over de rijstijl van de Nederlander. Zo kwamen hij en Lando Norris in Oostenrijk, Austin en Mexico met elkaar in de clinch met tijdstraffen als gevolg.
Deze acties van Verstappen zorgden voor veel discussie binnen de Formule 1, McLaren wees naar de lange geschiedenis van het agressieve rijgedrag van de Nederlander terwijl Red Bull juist zei dat alles gewoon volgens de regels was gedaan. Dankzij die discussie besloten de stewards zich ermee te bemoeien. Een van die stewards is Johnny Herbert, volgens Herbert moesten er dit jaar veel strengere regels komen rondom de actie op de baan. De uitspraken van Herbert, die vooral gericht waren op Verstappen, leverde de Brit veel kritiek op.
Echter was de FIA het eens met het advies van Herbert en hebben ze besloten dat er dit jaar duidelijkere regels komen over wat je wel of niet kunt doen in een duel. Eerst moeten de teams en de FIA wel in overeenkomst komen over deze regels. Echter, volgens Herbert zal er in Australië niet veel veranderen op dat gebied.
"Nee, vanuit het oogpunt van mijn werk verwacht ik niets in Australië", begint hij tegenover Casinoutanspelpaus.io. "Het gebeurt allemaal op het moment zelf. Er zullen nog steeds incidenten plaatsvinden, er zullen nog steeds klachten komen van teams en coureurs en daar moeten we normaal mee omgaan."
Een ding waar Max Verstappen de meeste kritiek op kreeg in 2024, was over de beweging waarbij de Nederlander zijn auto op de apex plaatst waardoor hij de bocht niet haalt. Momenteel is het nog steeds toegestaan door de FIA, waardoor het dus een groot gesprekonderwerp is.
Aan het eind van het 2024 seizoen hadden verschillende coureurs een meeting met de FIA om meer duidelijk te krijgen over die regel. Zo suggereerde Russell dat die regel echt moet aangepast worden.
Herbert is het daarmee eens: "De manier waarop de raceregels in de loop der tijd zijn veranderd, maakt het racen meer zoals het was toen we nog kartten", gaat de Brit verder."Ik weet dat George Russell het erover had, het was te gek, dat apex-gedoe en nu geven we ruimte bij het uitkomen van de bocht. Dat deden we nooit bij het karten, dat hoorde er nooit bij."
Echter hoopt Herbert dat ellebogenwerk niet zal verdwijnen in de Formule 1: "Je moet die ruimte nemen, die ruimte is voor jou. Als de andere coureur niet helemaal mee kan, moet hij zich terugtrekken. Dat is hoe racen werkt. Het is geen regel die zegt 'Oh nee, dat mag je niet doen', je moet het verdienen. Het verschil tussen vorig jaar en dit jaar met het racen zijn de raceregels", sluit hij af.
0 reacties