De RB19 van Red Bull is een terugkomend gespreksonderwerp door de sterke prestaties. Met twaalf uit twaalf zeges kan het eigenlijk niet op voor het team van Max Verstappen in 2023. Volgens technisch directeur Pierre Wache is dat niet direct te herleiden naar een buitengewoon dominante auto. Het sterke punt van de RB19 is vooral dat die geen echte zwaktes heeft, maar dat betekent volgens de Franse techneut niet dat de auto op bepaalde punten nou zo buitengewoon is.
'RB19 sterke allrounder, maar niet uitzonderlijk'
Hoewel het duidelijk is dat de RB19 allerlei circuits domineert, wordt hij intern bij Red Bull niet gezien als een uitzonderlijke verschijning die buitengewone prestaties heeft geleverd. Het team beschouwt de RB19 eerder als een veelzijdige auto die op competente wijze verschillende aspecten van het racen doorstaat.
Volgens de technisch directeur van Red Bull wordt de auto gekarakteriseerd als 'overall goed', want 'dat is waar het om draait creëren van een goede auto', voegt hij eraan toe.
Wache benadrukt dat de competentie van de auto voortkomt uit de evenwichtige prestaties op verschillende gebieden: "Hij (RB19) is niet heel goed in één aspect. Waarom we denken dat het goed is, omdat we sneller zijn dan anderen, maar fundamenteel zou ik zeggen dat we het niet fantastisch hebben gedaan. We hebben het goed gedaan."
De verbazing van het team ligt in feite meer in de ondermaatse prestaties van andere teams dan in de eigen bekwaamheid. Wache wijst erop dat het succes van de RB19 niet het resultaat is van een uitgebreide ontwikkeling van meerdere jaren, maar van een samenloop van factoren die effectief geïntegreerd zijn.
De robuustheid van de auto is te danken aan de balans die is gevonden tussen verschillende elementen, waaronder aerodynamica, rijgedrag, vering en afstelling, verklaart Wache in gesprek met Motorsport.com. Deze holistische benadering zorgt ervoor dat geen enkel element eruit springt als uitzonderlijk.
Interessant genoeg suggereert Wache dat de prestatie van Red Bull niet noodzakelijkerwijs voortkomt uit een superieur begrip van voertuigdynamica in vergelijking met de concurrentie. In plaats daarvan, profiteerde de RB19 mogelijk van een beter compromis tussen de complexiteiten die inherent zijn aan moderne auto's met grondeffect.
Des te knapper vanwege uitdagingen Red Bull Racing
Bovendien zijn de uitzonderlijke prestaties van de RB19 vooral opmerkelijk, gezien de beperkingen waaronder Red Bull heeft moeten werken, vervolgt de Fransman. En die 10 procent minder windtunnel- en CFD-uren als straf voor het overtreden van het budgetplafond - het team heeft die handicap juist als een motivator gebruikt, meldt Wache: "Het helpt ons ook om hongerig te zijn, want in het team en vooral in het technische team begrijpen we niet dat we dit soort penalty's krijgen, want we hebben goed werk geleverd."
"Ze zien het als een persoonlijke aanval, dus ze zullen nog beter hun best doen en de motivatie is nog hoger. Ik denk dat dat een voordeel is."
Hoewel de prestaties van de RB19 indrukwekkend zijn, blijft het team bewust van de zwakke punten. Wache erkent dat de auto niet zonder zwakke punten is, die vooral duidelijk worden in scenario's met veel downforce en in kwalificatiesessies, vooral bij lage snelheden.
Ondanks het succes van de auto, wil hij hem niet als een van de beste F1-bolides aller tijden bestempelen. Hij benadrukt tenslotte dat de triomf het resultaat is van aanhoudende inspanningen sinds 2014, en niet zozeer een ogenblikkelijke prestatie of een toevalstreffer.
0 reacties