Max Verstappen van Red Bull heeft zijn zorgen geuit over een veel gevaarlijkere bocht in de Formule 1 dan de Eau Rouge - Raidillon-combinatie op Spa-Francorchamps. Hij benadrukt dat er betere veiligheidsmaatregelen nodig zijn. Verstappen noemt met name sector 1 in Jeddah als een bloedlinke bocht op de F1-kalender.
Verstappen stipt op F1-kalender gevaarlijkere bocht aan, dan Eau Rouge op Spa-Francorchamps
Verstappen uit zijn zorgen over de blinde bochten in Sector 1 op Jeddah Corniche Circuit en trekt de vergelijking met Eau Rouge in Spa: “Het is zeker een gevaarlijke bocht, maar we gaan ook naar Jeddah in Sector 1 en dat is voor mij waarschijnlijk nog gevaarlijker. Ik ben blij dat er nog niets is gebeurd in die sector, want als je door (bocht) 6, 7, 8 gaat, kan het ook zo aflopen, als je daar een crash krijgt - het is allemaal blind, je weet niet wat er komt”, meldde de Nederlander aan motorsport.com
Een mogelijke verbetering die hij voorstelde voor het gedeelde waar Dilano van ‘t Hoff verongelukt is, is om de vangrails verder van het circuit te plaatsen op de Kemmel Straight om zo te voorkomen dat auto's na een botsing terug het circuit op stuiteren.
“Eau Rouge is zeker blind naar boven, maar dit ongeluk gebeurde natuurlijk later. Ik denk dat het enige dat daar misschien verbeterd kan worden, is om meer ruimte te maken door te proberen de vangrails meer naar buiten te verplaatsen, want op dit moment lijkt het erop dat zodra je crasht, je de vangrail raakt, je vrij gemakkelijk terug de baan op stuitert.”
De focus moet niet alleen liggen op specifieke bochten, maar ook op de bredere factoren die bijdragen aan race-incidenten. De Formule 1-gemeenschap moet samenwerken om prioriteit te geven aan het welzijn van zowel coureurs als toeschouwers en ervoor zorgen dat de sport spannend en toch veilig blijft.
"Ik denk dat de veranderingen die ze in Spa hebben aangebracht, de baan al een stuk opener hebben gemaakt, maar het zal altijd een gevaarlijke bocht blijven. Maar we gaan naar veel circuits waar er gevaarlijke bochten zijn, waar je niets zegt totdat er waarschijnlijk een ongeluk gebeurt. En nu wordt het natuurlijk ter sprake gebracht, maar ik vind het een beetje oneerlijk om alleen de baan de schuld te geven, want ik denk dat je in de eerste plaats moet kijken waarom ze herstartten", aldus de regerend Formule 1-kampioen.
0 reacties