Red Bull Racing heeft de vrijdagsessies vooraf aan de Italiaanse GP met een goed gevoel afgesloten. Max Verstappen ziet kansen. Een optimisme dat ook volop aanwezig is bij Red Bull-teamadviseur Helmut Marko. Het tempo is aanwezig en die kersverse Honda-motor kan evengoed een rol spelen op The Temple of Speed Monza.
Max Verstappen zit erbij tijdens Italiaanse GP
De Formule 1-wereldkampioen is zorgeloos na de tweede vrije training. Het lijkt erop dat Ferrari meer in het vat heeft als je de tijden bekijkt, maar - zoals altijd - vertelt dat niet het hele verhaal.
Over het algemeen heerst er vertrouwen in het vinden van de juiste afstelling en competitief presteren. De vijf plekken gridstraf is een bijzaak op het circuit waar inhalen gemakkelijk gaat.
"De longruns zien er goed uit en dat is het allerbelangrijkste richting de race", concludeerde Verstappen na VT2 in Italië. Met VT3 in het verschiet is er nog ruimte voor verbeteren richting kwalificatie en race, weet ook Verstappen: "Er zijn nog wat dingen die we zullen verbeteren”, vervolgt hij.
Dat het Ferrari-rood, tot genoegen van de aanwezige tifosi, bovenaan te vinden was in de eerste twee trainingen - het wekt geen zorgen bij de RBR-coureur. De vergelijking trekken met Spa-Francorchamps - ook een circuit waar lage downforce leidend is - biedt daarentegen vooral optimisme in opzicht van de verwachtingen voor zondag: "Ferrari oogt sterk, maar ik maak mij geen zorgen. Monza is niet Spa-Francorchamps, maar als het al half zo goed gaat hier, dan hebben we volgens mij een goede kans."
Longruns volgens Marko ook allerbelangrijkste indicator op Monza
Marko blikt terug op de vrijdag met soortgelijke verwachtingen. Met name de longruns, zowel op de softs als mediums, bieden in zijn optiek kansen voor de vijfde overwinning op en rij door Verstappen in 2022: “Onze longruns zien er erg overtuigend uit. Op de softs en mediums. We zijn dan ook tevreden”, meldt de Oostenrijker in gesprek met motorsport-magazin.com.
Bovenaan de tijdlijsten melden elke trainingssessie? Volgens Marko geen representatieve statistiek op Monza momenteel: “Kijkend naar de topsnelheid - we hebben niet met dezelfde motorstanden gereden. Max doet echt wel van voren mee”, klinkt het.
En tot slot over de gridstraf die Max incasseert op Monza. Het wisselen van de ICE (Internal Combustion Engine - verbrandingsmotor red.) de vijf gridplaatsen opofferen hier is uiteindelijk ook gunstig voor het restant van seizoen: “Die wissel wil je echt niet op Suzuka doen of in Austin. En voor jullie journalisten is het toch spannender wanneer wij niet vooraan starten”, concludeert Marko lachend.
0 reacties