Het einde van de Grand Prix van China was billenknijpen voor Lando Norris. Hij had een probleem met zijn remmen, en langzaamaan werd dat probleem steeds groter. Inmiddels heeft McLaren de oorzaak van het probleem weten te vinden.
Nachtmerrie voor Norris
Op ongeveer driekwart van de race kwamen de eerste berichten van Norris over de radio: zijn rempedaal werd steeds "langer". In eerste instantie leek het probleem door de communicatie mee te vallen, maar toch bleef het aanhouden en werd het steeds erger, waardoor hij de achtervolging op Piastri moest staken. In de laatste paar rondes werd het zelfs zo erg, dat hij secondes per ronde verloor en George Russell maar net voor kon blijven.
Na de race legde teambaas Andrea Stella tegen de media uit wat het probleem was met de remmen van Norris:
"We begrijpen wat het probleem is, maar ik kan het niet onthullen omwille van intellectuele eigendomsredenen. In essentie had het te maken met een lek in een van de componenten, niet in de remleiding, maar ergens anders, en de belangrijkste actie die nodig was, was het beperken van de piekremdruk."
"Je kon remmen, maar heel, heel voorzichtig. Wat normaal een rempunt op 100 meter was, werd 200 meter, en tegen het einde was het 300 meter omdat Lando het gaspedaal moest loslaten, laten uitrollen tot een bepaalde snelheid en vervolgens zeer lichte remdruk moest toepassen."
"Dat was om te voorkomen dat het lek te snel erger zou worden. Het rempedaal werd steeds langer, en wat we moesten doen was de piekdruk vermijden. Lando moest dus met steeds minder piekdruk remmen."
"Op een gegeven moment, tijdens de laatste ronden, liet hij gewoon het gaspedaal los, rolde een lange tijd uit en gebruikte vervolgens minimale remdruk om de auto af te remmen en de bocht door te komen."
0 reacties