Technisch directeur van Mercedes, James Allison, heeft onlangs aan diverse media laten weten dat hij niet geheel tevreden is met de huidige technische reglementen in de Formule 1. Mercedes kampt in het Formule 1-seizoen van 2024 nog steeds met dezelfde problemen, waardoor de Brit zich gedwongen voelt om de noodklok te luiden.
Het team van Mercedes verkeert nog altijd in lastige tijden sinds de technische 'ground-effect' reglementen van kracht gingen in 2022.
Na de eerste wereldtitel van Max Verstappen in 2021 werd de Duitse renstal in 2022 definitief afgelost door Red Bull Racing als hét dominante team in de sport.
Het Formule 1-seizoen van 2022 was dan ook zeer matig voor Mercedes, met een derde plaats in het constructeurskampioenschap en zelf een zesde plaats in het rijderskampioenschap voor Lewis Hamilton.
Nadat het team een redelijk competitievere auto had gebouwd voor 2023, lijkt Mercedes er in 2024 weer een stuk minder goed voor te staan. Na twee races dit seizoen staat de renstal op de vierde plaats in het constructeurskampioenschap, terwijl het doel was om de stijgende lijn van 2023 door te trekken.
Allison: 'Niet verstandig'
De hoogste eindpositie dat een Mercedes-bolide wist te finishen dit seizoen: een vijfde plaats voor George Russell tijdens de Grand Prix van Bahrein.
Het is voor Allison glashelder dat er iets moet veranderen. En snel. Dat geeft de techneut van Mercedes aan in gesprek met diverse media.
"Er zijn dingen in de reglementen die voor geen van ons goed zijn. Ik denk bijvoorbeeld niet dat het verstandig is om auto's te hebben die de grond zo raken, zoals deze auto's dat doen. En het idee dat je een goede race krijgt door de ruimtes tussen achtervolgende auto's te controleren, terwijl je de banden negeert... Het hele idee van het controleren van die afstanden en het rijden in de vuile lucht, er is gebleken dat dit vernietigend is."
0 reacties