Voormalig wereldkampioen Formule 1, Damon Hill, heeft zijn zorgen geuit over de recente problemen van Mercedes. Hij wijst naar de aerodynamica-afdeling van het team en vraagt zich af of het vertrek van personeel heeft bijgedragen aan de verminderde prestaties ten opzichte van Red Bull.
Dankzij de dominantie van Mercedes in het hybride tijdperk, dat begon in 2014, werd het team acht keer op rij constructeur en zeven keer coureur. De herziening van de technische reglementen in 2022, met name de introductie van aerodynamica met grondeffect, doorbrak echter de suprematie van Mercedes, mede dankzij Red Bull en Max Verstappen.
'Mercedes extra geraakt door leegloop aerodynamische afdeling'
Hill is van mening dat het historische succes van Mercedes vooral te danken was aan de krachtige motor en dat het team nu worstelt met de gevolgen van het verwaarlozen van de aerodynamicaprogramma's: "Ik ben bang dat de dominantie van Mercedes lange tijd te danken was aan hun krachtbron. Ze hadden heel lang de beste power unit en de aerodynamica was altijd net iets anders dan die van Red Bull."
Hill vraagt zich af of de aerodynamische afdeling van Mercedes "een trucje mist" en wijst op het vertrek van belangrijk aerodynamisch personeel naar andere teams.
"Als ze nu zouden zeggen: 'We weten dat we het hier moeilijk gaan krijgen' of 'We weten dat we hier zwak gaan worden, we nemen het op de koop toe', dan was het prima geweest. Maar dat lijkt niet het geval te zijn. Ze lijken niet helemaal te begrijpen waarom de hoogtepunten dé hoogtepunten zijn en waarom de dieptepunten dé dieptepunten zijn. Dat is een punt van zorg dat volgend jaar nog steeds aanwezig zal zijn."
Karun Chandhok, ook voormalig F1-coureur en collega van Hill bij Sky Sports, benadrukt dat het team de W14-bolide grondig moet begrijpen. De vergelijking met klantenteam McLaren is niet ver weg. Het lukt de equipe uit Woking namelijk wel om de consistentie in prestaties te vinden en daarmee Red Bull en Max Verstappen (enigszins) uit te dagen.
0 reacties