Een rondreizend circus, dat is de Formule 1 wel. Maar óók een snelkookpan, waarbij de stopwatch nooit liegt en de concurrentie moordend is. Geen kans mag onbenut gelaten worden en als je al achterstaat, dan neemt de druk alsmaar toe.
Volgens de Chief Operational Officer van Mercedes, Rob Thomas, stevenden door de eerdere operationele aanpak werknemers af op een burn-out in de afgelopen paar F1-seizoenen.
Thomas verklaart op de website van het fabrieksteam wat Mercedes eraan doet om dat te voorkomen in 2024. Volgens de COO begint het preventieve al zo vroeg als de winterstop. Omdat alles wat de nieuwe F1-bolide betreft naar een harde deadline toewerkt, de wintertest en eerste Grand Prix in Bahrein, is het essentieel om de uitvoering vanaf het begin zo strak mogelijk te leiden.
Hoe Mercerdes meer burn-outs wil voorkomen bij personeel
"Er komen letterlijk duizenden en duizenden onderdelen aan, die worden geïnspecteerd en getest. Daarna worden ze in verschillende subassemblages gebouwd voor de afdeling Test en Ontwikkeling, die ze test op slijtage, betrouwbaarheid en prestaties."
Het uitvoerig testen van zowat ieder onderdeel waar een F1-auto uit bestaat, brengt uitdagingen met zich mee: "Het is echt een intensieve tijd voor de mensen in de fabriek, omdat deze afdelingen 24/7 in ploegen werken. Mensen tonen een enorme betrokkenheid", voegt Thomas eraan toe.
"Er gebeurt zoveel en alles moet samenkomen voor deze deadlines. Er lagen gedetailleerde plannen (toen ik bij het team kwam), maar die werden niet echt nageleefd," legde Thomas uit.
'Seizoen ingaan met sub-optimale conditie'
De Zilverpijlen liepen door deze aanpak onvermijdelijk meer vertragingen op: "Veel interne data was een beetje optioneel en we deden ons best om die deadlines te halen, maar over het algemeen deden we dat niet. Dingen werden later en later en uiteindelijk werkten mensen op een chaotische manier en probeerden onderdelen bij elkaar te krijgen."
Dit alles telde door richting de seizoensopener, waardoor ook de druk op het personeel verder toenam: "We kregen niet het resultaat dat we nodig hadden, noch op het gebied van prestaties, noch op het gebied van betrouwbaarheid. Dat alles leidt ertoe dat je naar de eerste races gaat in een zeer sub-optimale conditie, dat je niet het leerproces krijgt dat je wilt en dat mensen opgebrand raken", aldus Thomas.
0 reacties