Nadat George Russell openlijk kritiek heeft geuit op de strategische besluiten van zijn F1-team, is het woord nu aan Mercedes. Trackside-engineering hoofd Andrew Shovlin verwelkomt de kritiek van de Mercedes-coureur en legt de verantwoording helemaal bij het team zelf. Russell strandde op een beschamende P18 in Q1 tijdens de kwalificatie van de Hongaarse Grand Prix en nam naderhand geen blad voor de mond bij de pers.
Mercedes helemaal eens met George Russell na vergooide kwalificatie
Mercedes AMG F1 kreeg tijdens de kwalificatie vooraf aan de Hongaarse GP te maken met contrasterende fortuinen. Lewis Hamilton heroverde na ruim anderhalf seizoen eindelijk pole position, terwijl George Russell niet verder kwam dan een beschamende P18.
De jongere Brit ziet hoe de zevenvoudig wereldkampioen zo mogelijk verder kan uitlopen in het kampioenschap voor coureurs. Hamilton bekleedt momenteel de derde plek met 137 punten, Russell moet het daarentegen voorlopig stellen met P6 en 82 punten namens het team.
Het doel om Hamilton, net als in 2022 af te troeven, raakt daardoor nog verder uit zicht. En volgens Russell helpt het allesbehalve dat hij door het toedoen van de interne strategische calls tijdens Q1 op de Hungaroring op de achttiende stek bleef steken.
"Het was niet goed genoeg en we zullen kijken hoe we het kunnen verbeteren. Het is natuurlijk erg teleurstellend als je ziet hoe veelbelovend de auto is en dat hij niet de kans kreeg om een goede run te maken."
'We hebben daar echt niets te zoeken'
Het boetekleed aantrekken gaat een stap verder: "Ik ben echt teleurgesteld, want we hadden niet zoveel risico's hoeven nemen... de auto was meer dan snel genoeg om door te gaan naar Q2 of Q3", voegde Shovlin eraan toe.
De ongeschreven regel tussen coureurs geldt in de kwalificaties, ook bekend als ‘het herenakkoord': niet zomaar voordringen als coureurs zich in een rij oplijnen om aan te zetten voor hun snelle ronde. Maar op een kort circuit, zoals de Hungaroring, met pakweg 20 coureurs die azen op zo laat mogelijk aanzetten, is het ieder voor zich uiteindelijk.
Hoewel Russell daardoor moest toezien hoe onder andere Pierre Gasly langszij kwam in de slotseconden van Q1, benadrukt Shovlin dat het probleem elders lag: "Je moet op een gegeven moment vooral aan jezelf denken. Er zijn gewoon zoveel auto's op de baan. Ik begrijp waarom sommige auto's het deden. Je had Valtteri (Bottas) die in een ronde door zes auto's werd geblokkeerd. Maar we hadden daar helemaal niets te zoeken. Als je dingen niet goed doet, word je gestraft en dat werden we zeker."
0 reacties