Mercedes moet grote updates doorvoeren in de W14. Zoveel zelfs, dat een geheel nieuwe auto geen gek idee zou zijn. Maar dat is gewoonweg niet te doen, zo vertelt technisch directeur James Allison.
Mercedes laat weinig los over updates
Mercedes begon niet zoals gehoopt aan het seizoen. Het roer moest om, al helemaal toen duidelijk werd dat Red Bull zo sterk was. James Allison keerde terug naar zijn oude functie, Allison wisselde met Mike Elliott, die om zijn beurt weer de rol van technical director op zich neemt.
Mercedes kondigde kort geleden nog een groot update pakket aan. Er volgden nog wat geruchten los dat Mercedes helemaal opnieuw zou beginnen met een nieuwe bolide. Die geruchten zijn door Allison de kop in gedrukt. "Volledig vanaf nul beginnen is geen goede aanpak. Als de regels veranderen, dan moet je natuurlijk mee veranderen, maar engineering draait om iteratie. Als je alles weggooit, bestaat de kans dat je ook veel goeds teniet doet," vertelt de technisch directeur van Mercedes.
"Alle Formule 1-bolides van nu, van achter- tot vooraan de grid, zijn namelijk ongelooflijk goede wagens. De vraag is echter: hoe competitief ben jij? Ben je de beste ter wereld? Als je veranderingen maakt, dan gebruik je het platform dat je hebt om een pad voorwaarts te kiezen waarmee je zo snel mogelijk beter kan worden. Bijna nooit, of eigenlijk helemaal nooit, verscheur je iets compleet en zeg je 'genoeg nu, laten we iets compleet anders doen'."
Mercedes geeft overigens weinig weg over de updates. Elliott gaf aan dat er visueel het één en ander gaat veranderen. "We gaan gewoon downforce aan onze auto proberen toe te voegen, en in dat proces niet te veel drag. We gaan proberen om de balans te verbeteren, al denk ik dat er op dit moment geen enkele auto op de grid is waarbij de balans perfect is. Maar de balans van onze bolide is verre van perfect," vertelt Allison.
"Daar gaan we aerodynamisch aan werken en we willen zorgen voor een betere controle van de wagen, met behulp van de ophanging. Dit zijn echter geen grote onthullingen die ik doe. Alle auto's op de grid zouden beter worden met de dingen die onze auto ook beter maken. De truc is om ervoor te zorgen dat we de updates relatief gezien zo snel mogelijk introduceren, zodat we sneller verbeteren dan onze concurrenten. Dat is geen magie, dus echt mysterieus zijn onze updates niet."
De vraag is nog of Mercedes zich met deze updates weet terug te vechten in de strijd voor het kampioenschap.
0 reacties