Terwijl Mercedes zich voorbereidt op het nieuwe Formule 1-seizoen, blijft het F1-team worstelen met een uitdagend probleem. Ondanks hun inspanningen om de prestaties te verbeteren, moeten ze de strijd aangaan met dit hinderlijke fenomeen, beter bekend als porpoising. En de Zilverpijlen verwachten dat porpoising een probleem blijft, zolang deze technische reglementen gelden.
Het team van Mercedes eindigde in 2023 op de tweede plek in de constructeurs. Het doel is nog altijd om Red Bull Racing in te halen en om de dominantie weer terug te pakken. Er is dan ook in de winter hard gewerkt aan een nieuwe auto.
De Silver Arrows hebben hun focus al een tijd gericht op het vinden van oplossingen voor de problemen die de coureurs vorig jaar ervaarden, maar dit heeft ertoe geleid dat ze tegen een grotere achterstand aankijken. Hoewel de afgelopen wintertest als een positieve stap wordt gezien, schijnt porpoising nog steeds niet te zijn verholpen.
Teams krijgen te maken met de volgende hindernis
James Allison, technisch directeur van Mercedes, vermoedt dat ieder team last zal hebben van het onaangename porpoising.
Porpoising houdt in dat de wagens stuiteren bij hoge snelheden. De downforce, die grotendeels vanonder de auto komt, is dan zo hoog dat de auto kortstondig te dicht bij de grond zakt, waardoor de negatieve druk onderaan de auto wegvalt. De auto komt weer een stukje omhoog en het proces herhaalt zich... meerdere keren per seconde.
De stuiterende auto’s hebben niet enkel een negatief effect op de wegligging van de F1-bolide, maar ook het lichaam van de coureur. Het zou in het ergste geval kunnen leiden tot hersenschade. Rugklachten komen ook geregeld voor.
En deze generatie Formule 1-wagens zal nog zeker last hebben van porpoising, vertelt Allison aan Sky Sports.
“Het stuiteren is nog steeds iets dat een drempel zal zijn, waar alle auto’s in de pitlane tegenaan zullen lopen, totdat deze generatie auto’s overgaat naar iets anders.”
Herhaling van 2023?
Als Mercedes ook in 2024 blijft worstelen met porpoising, dan kan dit grote gevolgen hebben voor het team. In 2022 moesten meerdere teams immers een compromis treffen erdoor. De auto verhogen helpt bijvoorbeeld, maar kost ook downforce en prestaties, omdat er vanwege de grotere kieren tussen wegdek en de vloer de gegenereerde druk onvermijdelijk afneemt.
0 reacties