Het F1-team van Mercedes moet zich in de kop van dit sprint-weekend in Miami tevredenstellen met het missen van de derde heat. Mercedes kampte ondanks een veelbelovende VT1 met set-up problemen, naarmate de baantemperatuur opliep in de sprint kwalificatie.
Aan de sprintrace vanaf P11 en P12 beginnen is een behoorlijke domper en onderstreept dat de Zilverpijlen de nog altijd zoekende zijn naar oplossingen voor het gebrek aan snelheid. De W15 blijft een nerveus beestje en was qua wegligging ‘all over the place’.
Mercedes overgelaten aan externe factoren met gevoelige W15
Het gehele pakket in het zogenaamde operationele raam krijgen - een geval van ontelbaar veel datapunten en variabelen haarfijn afstellen - om maar over de correlatie met de simulator in fabriek niets eens te spreken… lukte dus wederom niet.
“We zijn begrijpelijkerwijs teleurgesteld over hoe het vandaag is gegaan. Het team heeft in VT1 een volledig programma afgewerkt en beide coureurs waren tevreden over de balans van de auto. We kozen ervoor om in de aanloop naar de sprintkwalificatie relatief kleine wijzigingen door te voeren, met als doel om die goedheid in de middagsessie te behouden. Helaas, en dat hebben we dit jaar al vaker gezien, waren we niet in staat om de stap te zetten, waar anderen toe in staat waren toen het telde. Het veld lag dicht bij elkaar, maar we zullen geen excuses zoeken voor het feit dat onze beide auto's in SQ2 uitvielen. We moeten beter ons best doen om de auto in het juiste veld te houden en het potentieel waar te maken dat we in eerdere sessies hebben laten zien.”
Maar het was niet de wind die het herbouwde kaartenhuis van de Zilverpijlen in elkaar deed storten in Miami. Mercedes is overgeleverd aan wat de temperatuur met de banden en grip doet. En het vermogen van Mercedes om dat te compenseren, dan wel te anticiperen, is nog altijd ver te zoeken in vergelijking met andere topteams.
Mercedes-coureurs reageren na missen SQ3 in Miami
George Russell verwacht nog wel terrein goed te maken op zaterdag: “In VT1 voelde de soft band erg goed aan op onze auto. Het tempo zag er goed uit, maar in de sprintkwalificatie kregen we de auto op de medium compound gewoon niet op de goede plek. We zaten aan de verkeerde kant van de cut-off. Het was erg krap, met slechts een paar honderdsten van een seconde die doorkwamen in SQ3. We hadden echter niet zo dicht bij een knock-out mogen zitten en we zullen vanavond hard werken aan verbeteringen. Ik twijfel er niet aan dat we morgen in de sprint naar voren zullen komen. We moeten onze kwalificatieproblemen te boven komen, want het is altijd moeilijk om achteraan te beginnen.”
Lewis Hamilton is minder optimistisch over de sprintrace: “De auto voelde erg goed aan in VT1 en ik was blij met de balans. Helaas veranderde de balans in de sprintkwalificatie en ging de auto achteruit. We waren er dichtbij om door te gaan naar SQ3, maar we hadden een behoorlijke achterstand op de koppositie. Vanaf P12 zal de sprint moeilijk voor ons worden. Ik verwacht er niet veel van, want het is geen gemakkelijk circuit om te volgen of in te halen. We zullen echter ons best doen om de auto in de punten te krijgen.”
Van topteam naar middenmoot...?
Dat die gevoeligheid een terugkerend thema is bij het ooit zo dominante F1-team; het straalt weinig vertrouwen uit voor het restant van 2024, zelfs voor 2025.
Want als we dat doortrekken: de vraag is dan of Mercedes niet voor een derde seizoen op een rij kampt met fundamentele problemen in het ontwerp, waardoor het team met meer vragen dan antwoorden achter de feiten aanloopt. Als je zou uitzoomen over de tijdlijn van de afgelopen paar seizoenen: Mercedes kan het tempo van de andere topteams niet bijbenen in de evolutie van hun ground-effect benadering. De achterstand wordt dus alsmaar groter…
De Achilles van Mercedes zet zo de deur open voor de klantenteams in het WK.
2026 is niet ver weg meer gelukkig. Maar verre van een garantie, dat de reglementen op schop gaan. Al kunnen de kaarten dan weer geschud zonder dat iedereen meekijkt.
Maar goed, deze neerwaartse spiraal waarin het team beland is, geeft in ieder geval niet de indruk dat Mercedes zo vroeg als 2024 of zelfs 2025 voor overwinningen kan meevechten.
0 reacties