Volgens Red Bull Racing-topontwerper Adrian Newey is het afstuderen op het toepassen van ground effect op sportwagens heel waardevol gebleken bij het ingaan en anticiperen van de technische reglementen van 2022 in Formule 1. Dusdanig zelfs, dat het een belangrijk ingrediënt is geweest van het grootse succes dit seizoen.
Deel Red Bull-dominantie mogelijk gemaakt door ervaring Newey
Red Bull Racing heeft een leeuwendeel van de voorsprong in 2022 niet enkel aan Max Verstappen te danken, die onderhand bijna even veel punten bij elkaar heeft gereden als het Mercedes-team samen. Ook de ervaring van topontwerper Adrian Newey, met name in het oplossen van de porpoising-problemen, maakt het verschil dit seizoen.
De Brit kon een beroep doen op eerdere ervaringen met het fenomeen en maakte er handig gebruik van. Zo effectief deed hij dat, dat Newey porpoising al vroeg in het seizoen van 2022 oploste. Zodoende kon het team zich eerder richten op het rijgedrag van de RB18 verder verfijnen, terwijl de grootste concurrenten aanhinkten tegen dit fundamentele probleem.
Newey onderschatte porpoising niet
"Ik heb ‘ground effect’ aerodynamica gestudeerd en mijn laatste project tijdens mijn studie was de toepassing ervan in sportwagens", vertelt Newey in gesprek met Auto Motor und Sport.
Het bood een basis voor het opnieuw tackelen van dit probleem: "Ik raadde wat ons te wachten stond," zei hij. "Ik was hooguit verrast door de omvang. Maar eigenlijk had iedereen het moeten weten”, vervolgt de Brit.
"Het is een fenomeen dat in de genen van deze auto's zit."
Ondanks dat dit fenomeen simuleren in de windtunnel in de praktijk lastig bleek, werkte de ontwerper daar omheen. Zo vroeg als wintertest in Bahrein, toen had Red Bull al grip op porpoising gekregen: "Maar er waren manieren om het te voorspellen en we kregen er relatief snel vat op. Met onze upgrade op de laatste dag van de test in Bahrein hadden we het zodanig ingeperkt dat het geen probleem meer was”, aldus Newey.
0 reacties