Nieuwe motorreglementen vanaf 2026 staan vast: alle innovaties op een rij!

Nieuwe motorreglementen vanaf 2026 staan vast: alle innovaties op een rij!

door Michael Janiec

De Formule 1 bouwt aan een groenere toekomst. De nieuwe reglementen voor de motormakers in de F1, met een duurzamere insteek, zullen vanaf 2026 gelden. Dit zijn de belangrijkste veranderingen en richtlijnen op en rij van de nieuwe motorreglementen die de FIA goedgekeurd heeft.

De drie belangrijkste speerpunten die genoemd worden in de nieuwe motorreglementen vanaf 2026 in F1 zijn als volgt: meer vermogen, duurzamere brandstof en het pushen van praktische innovatie.

Motorreglementen in Formule 1 vanaf 2026 qua vermogen

De motoren van de Formule 1 auto’s zijn jarenlang rond de 1000 pk gebleven. Vanaf 2026 zullen de motoren op zijn minst 1000 pk aan vermogen leveren. Om dit te realiseren wordt er meer ingezet op elektrisch vermogen. Zo zal de MGU-K, die kinetische rem-energie terugwint, opslaat en inzet, voortaan drie keer zoveel vermogen leveren.

De MGU-K is tegenwoordig verantwoordelijk voor pakweg 160 pk. Het betekent dat de MGU-K vanaf 2026 meer dan 450 pk extra zal leveren. De MGU-H, die extra vermogen levert door het omzetten van de uitlaatgassen uit de turbo, zal verdwijnen.

Duurzamere brandstof in Formule 1 met komst nieuwe motorreglementen

De Formule 1 gaat volledig groen. Althans: de brandstof zal volledig duurzaam zijn vanaf 2026; 'synthetisch' dus. De productie van de brandstof moet daarbij minstens zo duurzaam zijn als de mate van carbondioxide die vrijkomt bij de verbranding ervan. Kortom: er mag geen extra carbondioxide vrijkomen in het proces. En het speerpunt: de brandstof moet ook bruikbaar zijn voor alledaagse personenauto’s.

De innovatie die de nieuwe motorreglementen in F1 beloven

Dat de Formule 1 serieus inzet op een groenere toekomst, blijkt wel uit de innovatie waarnaar gestreefd wordt. Zo zal de krachtbron vanaf 2026 de helft van het brandstof gebruiken in vergelijking met wat de krachtbron in 2013 nodig had.

De componenten die voor de elektrische energie zorgen zullen vanaf 2026 ook beter worden beveiligd. Het geheel wordt als het ware in een ‘safety cell’ (veilige behuizing) geplaatst. Tot slot zullen alle materialen die nodig zijn voor de batterij voortaan recyclet worden.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk