Opinie: Geen pay-drivers in F1? Onzin, dat noem je positieve discriminatie

Opinie: Geen pay-drivers in F1? Onzin, dat noem je positieve discriminatie

door Michael Janiec

Het voorrecht van dé meest prestigieuze raceklasse ter wereld zijn… dat maakt de afhankelijkheid van het (grote) geld onvermijdelijk voor de Formule 1. Anders durven beweren…? Leuke PR, maar waar lullen we toch in godsnaam over?

Richard Verschoor, de ‘volgende’ Nederlander zogezegd in de running, nadat Nyck de Vries voortijdig uit zijn zitje werd gedegradeerd tot een vergetelijke statistiek, is opgestaan.

Niet zozeer dat die een soortgelijke kans krijgt. Maar Richard, uitkomend in de Formule 2 namens Van Amerfoort Racing (VAR), heeft ergens toch dubbel en dwars gelijk.

Waar talent het nog steeds aflegt van geld

Onder het mom van ‘durf te vragen’, of beter gezegd: ‘doe even normaal’, kaart die 23-jarige winnaar van de GP van Macau het volgende aan: ‘Waarom zou een Formule 2-wereldkampioen niet de garantie moeten krijgen van een promotie naar de hoofdklasse?’

Een revelatie, een baanbrekend idee. Of wacht. Een dosis gezond verstand wellicht? In voetbal hebben ze dit al een tijdje door - ondanks dat de bal tegenwoordig vooral achter het geld aanrolt. Want stel je voor dat een team in een competitie als eerste zou eindigen, zonder het vooruitzicht van promoveren naar de hoofdklasse. Waar doe je het dan in godsnaam voor? Spek en bonen?

Appels en peren wel, de vergelijking, maar als jij in elk weekend moet klaarstaan om de bal erin te schieten, terwijl iedereen toekijkt, en je dat ook lukt. Keer op keer. Tot de gedroomde titel aan toe. Hoor je dan niet gewoon thuis bij de allerbeste twintig?

Hoewel de juniorenprogramma’s daar hulp in moeten bieden - het klaarstomen van een talentenpoule dat klaarstaat - is de aansluiting naar het allerhoogste niveau vaak nog wat mank.

Goed genoeg...?

Want zolang er F1-coureurs rondrijden met een weinig imponerende reeks in F3 en F2 en het relatief goed afbrengen - dan wel zonder wereldschokkende resultaten - dan zijn pay drivers nog steeds niet helemaal weg te denken.

Hun ervaring, of beter gezegd: de sponsoren die zij meenemen, is dan blijkbaar belangrijker (veiliger) dan het kiezen voor talent dat in de aanloop veel imposanter voor de dag is gekomen.

En ja, écht groot talent komt er wel in. Denk daarbij aan een Oscar Piastri die in zijn debuutseizoen uitzonderlijke dingen laat zien. Daar mogen wij McLaren eerder voor bedanken dan de algemene tendens van de sport. Ook hij moest een jaar noodgedwongen uitzingen langs de zijlijn bij Alpine en werd daar doodongelukkig van.

Marketingpraat (gelul)

Pay drivers bestaan niet meer? Het zijn tegenwoordig coureurs die vanwege hun nationaliteit en een redelijke dosis aan talent, evenals de lucratieve sponsoren of backing, in de sport terechtkomen. Ten koste van coureurs die het waarschijnlijk beter zouden doen. Dat is toch gewoon positieve discriminatie?

Constant roepen dat het niveau in F1 nog nooit zo hoog is geweest en de onderlinge verschillen tussen coureurs minimaal zijn. Nogal scheef en vertekend. Ga het niet mooier verkopen aan de buitenwereld. Het probleem zit dieper. Zolang de opstapklassen bizarre inleggen vereisen, waardoor talent het structureel moet afleggen, of juist onder veel grotere druk komt te staan in een cruciale groeifase, dan heb je nog wat werk te verrichten als sport in plaats van mooie praatjes verkopen.

Ben je eens dat het mooier gemaakt wordt dan het werkelijk is?

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk